Recensie: Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts (2022)

Daar waar deze special weinig verrassende nieuwe inzichten biedt blijft het voor de grootste fans en liefhebbers van de Harry Potter films wel een waar genot en mee teruggenomen te worden naar de tijd dat de Harry Potter films uitkwamen en opnieuw teruggevoerd te worden in de wondere wereld, met alle bijbehorden emoties van weleer.

De special verdient ook absoluut complimenten om hoe het is opgezet. In plaats van mensen in een studio zetten en ze herinneringen op te laten halen, brengt de special veel prominente castleden opnieuw samen op de sets uit de films. Dit bezorgt de special ook gelijk een sfeer die vertrouwd aanvoelt, ook voor de acteurs zelf. Het zorgt ervoor dat ze open zijn en ze elkaar goed aan kunnen vullen, waardoor het tegelijkertijd ook aandoet alsof het slechts een aantal weken geleden was dat ze hun laatste scène in een Harry Potter film hadden gefilmd. Hrt geheel ademt absoluut 'Harry Potter' uit, waardoor het ook lastig is om je er niet nostalgisch bij te voelen.

Het komt er ook absoluut op neer dat dit meer een viering van de films is dan een special die enorm diep op de achter- en onderliggende dingen van de films en op het proces van het maken van de films ingaat. Maar ook zo'n special of documentaire zal ongetwijfeld nog wel eens gaan volgen. Het is simpelweg niet wat deze special ambieert en wat dan ook geen kritiek is.

Niet dat alles zoetsappig of vrolijk is, maar het zorgt er wel voor dat het altijd respectvol blijft richting de films en een ieder die betrokken was bij het maken ervan. Naast veel van de acteurs doen ook de regisseurs van de films regemaltig hun zegje, waarbij de benadering van iedere regisseur, ook riching de jonge acteurs, interessant is om te zien. Maar het blijft bovenal toch gaan over de reis en ontwikkeling van de destijds nog jonge Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint.

Je kunt zeggen dat de films ze niet alleen hebben gevormd, maar ook absoluut hebben gemaakt. Ze zijn letterlijk opgegroeid tijdens het maken van de films, waarbij ze meer meegegoeid zijn met hun personages dan dat ze daadwerkelijk goed hebben kunnen ontdekken wie ze nou eigenlijk echt als persoon zijn. Het is ergens dan ook een klein wonder te noemen dat de jonge acteurs goed terechtgekomen lijken, al weet je natuurlijk nooit wat er achter deuren heeft plaatsgevonden. Iets waar de special zelf overigens ook geen doekjes om windt. Het is absoluut bewonderingswaardig hoe openhartig de personen zijn, al zijn ze aan de andere kant ook nooit echt gesloten geweest over dit soort dingen. Het is hoe dan ook goed dat de special ook aandacht voor deze keerzijde van roem durft te tonen.

Het blijft echter met name een leuke special, waarbij personen herinneringen ophalen waardoor je als kijker ook weer helemaal teruggevoerd wordt naar die tijd. Het wordt ook nooit te chaotisch door niet iedere acteur die ooit betrokken is geweest bij een Harry Potter film terug te laten keren, maar slechts een paar handen vol, waarbij de absolute focus altijd bij de drie hoofdpersonen van weleer blijft. Een goede balans uiteindelijk en iets waardoor deze special ook des te meer aandoet als een ware- en ook natuurlijke continuering van 'Harry Potter'.

8/10