Filmrecensie: Don't Look Up (2021) Geregisseerd door Adam McKay

Lekker lachen om het einde van de wereld. En waarom ook niet! Humor is vaak een prima manier om dingen onder te aandacht te bregen en te relativeren zonder het verder ook echt te bagatelliseren.

Voor iedereen een andere belevenis

En dat de film een verhaal probeert te vertellen waarin het verschillende punten probeert te maken is ook wel duidelijk. Het fijne tegelijkertijd hieaan is ook dat het verder aan jezelf is hoe serieus je al deze punten neemt en of je überhaupt ook overal iets achter gaat zoeken. Het is een film die op meerdere lagen werkt, ongeacht je serieus je zelf alles neemt en hoe je dingen interpreteert.

Daardoor is het ook een film waar iedereen iets anders uit zal gaan halen en die voor de één met bepaalde dingen dan ook beter zal gaan worden dan voor de ander. De één zal wellicht alleen goed vermaakt gaan worden, terwijl de ander ook meer geraakt zal zijn door de thema's en hoe het verhaal zich uiteindelijk ontvouwt. Het is een film die meerdere emoties aanspreekt, alleen voor de één dus wel net even iets meer dan de ander. Een reden waarom de meningen tot nu toe ook zo enorm sterk verdeeld zijn over deze film.

Realistisch absurdisme

De film gebruikt Adam McKay zijn typische stijl waarin realisme wordt gecombineerd met een soort van absurdisme, die wonderbaarlijk genoeg het realisme vaak weet te versterken. Het grote verschil ditmaal is wel dat de film niet gebasseerd is op een waargebeurt verhaal, maar dat het een realistische film die gebasseerd is op een totaal fictief verhaal. Dit voelt wellicht some wat onnatuurlijk en verwarrend om te aanschouwen, maar het weet goed herkenbare elementen effectief door het verhaal heen te weven, waardoor het verhaal wel vaak enorm 'echt' aandoet, als in 'dit is iets wat ooit zou kunnen gebeuren'.

Het maakt hierbij ook niet echt uit hoe enorm de film soms lijkt te overdrijven. Het lijkt soms absoluut wat ver te gaan en vraagt zijn kijkers soms wel heel erg om in bepaalde absurde beslissingen en gebeurtenissen mee te gaan, maar om een punt te maken moet je vaak nou eenmaal wat overdrijven. Dit is niet ongebruikelijk in de wereld van kunst, waar films natuurlijk ook zeer zeker onder vallen en iets wat McKay ook al jaren erg goed onder de knie heeft.