Filmrecensie: All the Old Knives (2022) Geregisseerd door Janus Metz

Een dertien in een dozijn thriller die alleen bijzonder wordt gemaakt door zijn acteurs. En dan ook nog eens 'bijzonder' tot op zekere hoogte. "All the Old Knives" is niet een film die belachelijk veel dingen slecht doet, maar het is ook een film die niet bepaald uit weet te blinken.

Niet heel interessant

Zoals je wellicht al verwacht van een film met veel grote namen, is het een film waarin voornamelijk gepraat wordt. En daar is natuurlijk weinig mis mee, mits je dingen interessant weet te houden. Dit is niet iets waar "All the Old Knives" heel goed in weet te slagen.

Het verhaal voelt enorm standaard, zonder echte gewichtigheid. Spanning ontbreekt hierdor, waardoor je je ook nooit goed betrokken voelt bij dingen. Het verhaal is niet eens zozeer enorm voorspelbaar, maar het is meer dat het je simpelweg te weinig zal schelen hoe dingen zich zullen gaan ontwikkelen in het verhaal. Dit komt ook zeer zeker doordat de film wat onnodig traag is en tal van momenten in zich heeft die gemakkelijk weggelaten hadden kunnen worden, zonder dat dit iets aan het verhaal zou hebben veranderd. Het zou op zijn minst de flow van de film hebben kunnen verbeteren. Een gebrekkigheid wat je nu toch wel iets te vaak uit de film haalt.

Ziet er wel uit als een goede genrefilm

De film ziet er wel alsnog als een hele goede en sterke uit. Qua visuele benadering is dat het dan ook echt geen slechte film, met zijn camerawerk en goede sets. Het is oprecht een hele stijlvolle film, die de juiste sfeer weet te vangen die vaak nodig is voor een film als deze.

Het is toch altijd wat frustrerend wanneer een film die een hoop goed doet, toch maar niet echt goed wil worden.

Wordt weer beter wanneer dingen onthuld worden

Richting zijn einde weet de film gelukkig wel alsnog wat beter te worden, wanneer dingen eenmaal worden onthuld. Hierna weet het echter dingen niet heel bevredigend af te sluiten. Niet eens dat er losse eindjes zijn, maar meer dat je je afvraagd wat nou precies het doel van alles was, eveneens het doel van deze film in het algemeen. De film laat je echt behoorlijk koud en onberoerd uiteindelijk.

Het weet niet echt te vermaken, niet goed spanning op te bouwen, het is nooit echt meeslepend en interessant worden wil het ook nooit echt. Het sterke begin en betere tweede helft van de film kunnen hier niets aan veranderen, hoe goed de acteurs ook hun best doen om je te doen geloven dat dit toch echt een hele goede film zou zijn. Het ligt dan ook zeer zeker niet aan de acteerprestaties dat de film nooit helemaal goed weet te werken.

Een gebrekkige poging

Het is allemaal niet verschrikkelijk slecht, maar het is ook zeker niet heel goed. Het gebrek aan een interessant en meeslepend verteld verhaal bljftt hierbij de voornaamste reden waarom je beter een andere genrefilm zou kunnen gaan kiezen, al valt er wellicht voor de liefhebber van de ietwat meer trage en verhaal- en dialoog georiënteerde genrefilm echt nog wel wat te genieten.

6/10