Filmrecensie: Agent Game (2022) Geregisseerd door Grant S. Johnson

Dat een genrefilm als deze niet geheel onmogelijk om te kijken is, is eigenlijk al heel wat. Na de afgelopen maanden tal van goedkope moderne genrefilms gezien te hebben kan ik zeggen dat dit zeer zeker niet één van de meest verschrikkelijke pogingen is. Het is zelfs ietwat oké om te kijken, al zou ik niet willen beweren dat het ook een goede film is.

Voornamelijk typisch voor het genre

Probleem met dit soort films is vrijwel altijd dat ze enorm verwarrend, en daardoor ook onprettig om te volgen zijn. Uiteraard niet verwarrend doordat het script zo enorm sterk en slim geschreven is, maar eerder doordat het zo simpel is dat de filmmakers eigenlijk ook geen idee hebben hoe ze het precies moeten vertellen en interessant kunnen houden, zonder het verhaal ook teveel uit te rekken.

Gevolg hiervan is dat de film vol zit met nietzeggende scènes waarin personages wat intens en stoer tegen elkaar lopen te praten, terwijl je vaak niet eens weet wie precies de slechteriken zijn en wat ze willen. In dat opzicht is ook "Agent Game" echt niet anders dan de gemiddelde genrefilm, maar waar het een streepje voor mee heeft is dat het alsnog best een vermakelijk film om te kijken is.

Best aardig gemaakt

Het tempo van de film is absoluut prettig te noemen en het ziet er daarnaast goed gemaakt uit. Het camerawerk is prima, eveneens dus als zijn montage en zeker ook regie, ondanks het verwarrende verhaal. Geef Grant S. Johnson een beter script en ik weet zeker dat hij een prima actiefilm af zou kunnen leveren. De actie in deze film is ook vrij goed, wat ook aan het goede tempo, stijl en vermakelijkheid van de film weet bij te dragen.

Zwakke personages

Ja, het is opnieuw een film waarin Mel Gibson uieraard een kleine rol speelt, maar in dit geval weet hij echter ook wel degelijk iets toe te voegen. Zijn personage is belangrijk voor het verhaal en hij weet dan ook vrij veel aanwezig te zijn, wat zeer zeker welkom is. Zijn aanwezigheid en acteerprestaties brengen de film toch naar een iets hoger niveau, waarbij de meeste van de andere acteurs stukken minder indruk weten te maken, al duiken er ook tal van andere goede bekende acteurs op in kleine rollen die vaak iets toe weten te voegen, zoals Jason Isaacs en Dermot Mulroney.

Maar dus niet als hoofdpersoon. Het is zelfs wat lastig om te zeggen wie precies de hoofdpersoon had moeten zijn in deze film en de personages zijn ook niet ijzersterk geschreven. De dialogen zijn zwak en de film slaagt er niet in om wie dan ook daadwerkelijk interessant te maken. Het zijn ook alleemaal personages die je totaal niet leert kennen gedurende de film

Redelijk voor de genre liefhebber

Voor de liefhebber van moderne goedkope B-actiefilms is de film redelijk oké om te kijken, maar een ieder ander zou er beter aan doen om deze simpelweg over te slaan. Het verhaal is daar te zwak voor en zijn personages niet leuk of interessant genoeg, waarbij de actie en zijn tempo de film wel alsnog redelijk vermakelijk weet te houden.

5/10