Filmrecensie: X (2022) Geregisseerd door Ti West

Decnenia lang zijn er al vaak films gemaakt die de sfeer van horror- en slasherfilms in het bijzonder, van welleer proberen na te bootsen. Veelal niet succesvol. Maar daar is nu de film "X", die dit niet alleen uitmuntend weet te doen, maar ook van zichzelf een behoorlijk sterke genre film weet te zijn.

Eindelijk een film die op de juiste manier The Texas Chainsaw Massacre" weet te benaderen

Het is een enorm cliché om te zeggen dat alle horror films die zich in de jaren '70 en op het Amerikaanse platteland afspelen de horrorklassieker "The Texas Chainsaw Massacre" proberen na te doen, maar daar is wel degelijk een goede reden toe. Het is namelijk in 99,87% van alle gevallen ook werkelijk zo. En met goed recht. Het blijft namelijk één van de meest effectieve genrefilms en een voorbeeld voor velen, in de manier waarop het zijn sfeer en spanning weet op te bouwen, met een minimaal budget.

Vaak dus al nagedaan, maar nooit geavenaard. Hier komt "X" echter wel degelijk enorm van in de buurt. Het weet op een vergelijkbare manier zijn spanning en mysterie op te bouwen. Het doet dit door niet zozeer "The Texas Chainsaw Massacre" na te doen, maar meer door dezelfde stijl en benadering te kiezen, waardoor het ook alsnog wel degelijk zijn eigen ding weet te zijn. Het maakt de film zeer effectief en ook nog eens origineel.

Een must voor de liefhebber van het genre

Het zijn echt de kleine dingen en details die ervoor zorgen dat de film zo enorm goed weet te werken. De cameravoering, de sets, de muziek, het acteerwerk. Het doet werkelijk allemaal aan een goede jaren '70/begin jaren '80 genre film denken, die de hoogtijdagen van het slashergenre vormden. Dat alleen al maakt "X" een absolute must om te kijken voor de liefhebbers van het genre.

Het zijn echter ook tal van andere dingen die je doen beseffen dat Ti West niet alleen simpelweg een aantal genrefilms uit de jaen '70 en '80 had gekeken, maar ook nog eens echt begrijpt waarom ze zo goed weten te werken en wat er dus voor nodig is om een goede genrefilm te maken.

Door in de eerste helft realisme op te bouwen en je dicht bij de personages te brengen, door ze ook van hun meest kwetsbare en ook imperfecte kant te laten zien. Door op deze manier realistische personages en een realistische wereld waarin het zich afspeelt te creëren, kan het het zich veroorloven om lekker over de top te gaan met dingen in de tweede helft, wanneer de moorden en andere horror aspecten eenmaal plaatsvinden.

Maakt bewuste keuzes

Natuurlijk waren al zijn pornografische aspecten absoluut niet nodig voor het verhaal, maar ook dit was een zeer bewuste keuze. Al zijn naaktheid en seks elementen brengen je terug naar een tijd toen dingen veel vrijer waren, ook in films. Het past binnen de tijdsperiode waarin de film zich afspeelt, zonder hier overigens continue de nadruk op te leggen. Het is goed in het verhaal verwerkt, net zoals vrijwel alle andere elementen ook sterk weten te werken binnen het verhaal, zoals ook zijn slechterik(en).

Effectieve slasher

Ondanks dat de film voor het grootste gedeelte vrij mysterieus blijft wat zijn verhaal betreft, weet het je af en toe net genoeg te geven. Af en toe net even dat kleine inkijkje in het leven en gedachtes van zijn slechterik(en), die uiteraard ook altijd een vrij cruciale rol speelt in een slasher. Dat het geloofwaardig is zou ik niet willen zeggen, maar wel is het vrij origineel en weet het binnen zijn verhaal in ieder geval ook goed te werken.

Wel moet ik zeggen dat ik een iets minder grote fan van de film was wanneer zijn moorden eenmaal plaatsvonden. Niet dat het slecht is, maar ik vond de film nou eenmaal sterker en leuker om te kijken toen het nog met zijn opbouw bezig was. Wanneer de moorden plaatsvinden wordt de film toch net even iets meer standaard en ik had simpelweg ook graag meer van de personages willen zien, voordat ze gedood werden. Iets wat toch wel vrij uniek is voor een genrefilm als deze, waarin je vaak de namen van de verschillende personages al vergeet tijdens het kijken van de film.

Dit neemt echter niet weg dat de film als slasher niet effectief zou zijn. Dit is namelijk wel degelijk het geval. De moorden zijn vrij leuk en creatief gedaan, wat altijd een pluspunt zal zijn in het boekje van iedere genreliefhebber.

Een aanrader voor iedereen

Voor iedere genreliefhebber dan ook een absolute must om te kijken, waarbij er ook voor de kijkers die iets minder bekend zijn met de klassiekers uit het gerne absoluut meer dan genoeg om te genieten valt. Een sterke opbouw, goede sfeer en dito personages. Een zeer effectieve en ook nog eens vrij originele genrefilm, die zeker niet alleen maar klassiekers uit het verleden probeert na te doen.

8/10