Filmrecensie: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (2022) Geregisseerd door David Yates

Denk niet dat er ook maar iemand is die de 'Fantastic Beasts' films verkiest boven de 'Harry Potter' films. Dat gezegd hebbende, de 'Fantastic Beasts' films hebben natuurlijk ook echt wel hun eigen kwaliteiten. Gewoon goed vermaak, leuke personages en kundig in elkaar gezet als films. Deze derde film weet echter niet de reeks voort te zetten op een hele leuke of sterke manier, waardoor je niet heel snel hongerig zal gaan worden naar meer films uit de reeks.

Zal je niet snel betoveren

Het is wat raar. Het is namelijk toch echt wel een goede film. Het vertelt een verhaal van A tot Z, heeft voldoende goede en interessante elementen en het ziet er ook nog eens fantastisch uit. Binnen zijn genre schiet het echter alleen ernstig tekort.

Zo weet de film niet bijster goed te vermaken en kan ik me zo voorstellen dat met name jongeren snel zullen afhaken bij deze film. Het is een fantasie film zonder echt goede fantasie, zelfs niet wanneer je eerder al betoverd bent geraakt door de wereld van Harry Potter en/of de voorgaande 'Fantastic Beasts' films.

Harry Potter voor volwassenen, die daar waarschijnlijk niet eens op zitten te wachten

Ook qua actie en komedie valt er niet enorm veel te genieten. Het is voornamelijk een film die zichzelf erg serieus neemt. Te serieus dan ook uiteindelijk.

Ik vermoed dat de makers er voornamelijk op lijken te gokken dat de mensen die opgegroeid waren met de Harry Potter films, nu als volwassenen ook van de meer volwassen 'Fantastic Beasts' films zullen genieten, waarbij het niet lijkt te begrijpen dat wanneer je ergens mee bent opgegroeid, dit niet in hoeft te houden dat je dingen met je mee wil laten groeien. Soms wil je je vasthouden aan dat gevoel van vroeger, waardoor je in contact blijft staan met het kind in je. Er zit uiteindelijk maar bar weinig in deze film waardoor je je weer in de wereld van Harry Potter zult wanen, ondanks dat er uiteraard weer een hoop jonge versies van een aantal bekende namen opduiken.

Niet erg sterk als vervolgfilm

Ook met name als vervolgfilm schiet deze film wel erg tekort. Het is alsof ze Newt en Theseus Scamander en Jacob Kowalski voornamelijk in deze film gegooid hebben omdat ze ook in de vorige films zaten en niet zozeer omdat ze zo enorm nodig waren voor het verhaal. Het draait namelijk voornamelijk toch echt vooral om Albus Dumbledore, opnieuw gespeeld door Jude Law en Gellert Grindelwald, ditmaal gespeeld door Mads Mikkelsen. De film heeft daardor ook een wat rare balans, tussen scènes die belangrijk lijken voor het verhaal en tussen de scènes met zijn daadwerkelijke hoofdrolspelers, die echter te weinig toevoegen en zelfs de film weten te vertragen.

De film komt hierdoor ook nooit echt lekker los. Na een tijd begin je je dan ook te beseffen dat de opbouw wel erg lang duurt, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de film al een dik uur bezig is, waardoor de kans dat dingen zich daadwerkelijk nog echt leuk of interessant zullen ontwikkelen wel erg klein is. Dit is dan ook nooit echt het geval, al wordt de film wel iets beter naarmate het richting het einde gaat.

Toch blijven er tal van dingen die nooit goed uit de verf weten te komen. Zijn personages zijn hier ook absoluut één van. Zo zorgt de aanwezigheid van Grindelwald nooit echt voor een gevoel van gevaar voor de film. Hij is meer een slechterik waarvan je weet dat hij slecht is omdat iedereen zegt dat hij dat is. Niet omdat hij ook werkelijk zulke slechte dingen laat zien in deze film.

Ziet er nog wel altijd uit als een goede film

Visueel gezien blijft de film nog wel altijd meer dan prima om te kijken. Het blijft knap gemaakt en ook de regie is niet bijster slecht, alleen wodt het allemaal wel erg in de steek gelaten door zijn script die maar geen goede focus lijkt te hebben of een idee van hoe het zijn publiek kan vermaken, laat staan de aandacht vasthouden.

De sfeer van de film blijft best prima te noemen, al kan ik ook goed begrijpen dat sommigen wat problemen houden met de toch wat grijze en bleke sfeer. Het staat natuurlijk nogal haaks op het idee van een vermakelijke en avontuurlijke film, vol magie en vreemde wezens.

Geen slechte film, die echter niet aan te raden is

Voor avontuur, spanning en sensatie hoef je deze film dus echter zeer zeker niet te kijken. Het is allemaal niet vreselijk traag of slecht, maar een film die te weinig te bieden heeft blijft echter natuurlijk één die simpelweg niet heel erg aan te raden is.

6/10