Filmrecensie: Uncharted (2022) Geregisseerd door Ruben Fleischer

Kijk, ik ga echt niet ontkennen dat ik gewoon plezier met deze film heb gehad. Wel is het ook duidelijk dat het één is die door verschillende handen is gegaan en jaren gekost heeft om te maken, waardoor het voornamelijk een verwaterde versie van iets is wat oprecht écht een hele goede en leuke genrefilm had kunnen zijn.

Vermaakt, zonder verder iets anders te bieden

Goede nieuws blijft dus gelukkig wel dat deze film wel degelijk weet te vermaken. Maar daar is ook gelijk wel zo'n beetje alles mee gezegd. Het vermaakt, alleen dan wel zonder ook meeslepend te zijn. Simpele 'eye candy', die je verder onberoerd zal laten, wat de film uiteindelijk ook één maakt die makkelijk vergeten zal worden.

Probleem zit hem voornamelijk in de personages, die vrij vermakelijk zijn, maar verder op zo'n manier geschreven zijn dat het lastig is om ook daadwerkelijk om ze te geven. Hoe je het ook wendt of keert, je zit uiteindelijk wel naar een stel liegende boeven te kijken, die simpelweg rijk willen worden en niet de wereld proberen te redden van de ondergang of het geld nodig hebben om bijvoorbeeld een ziek familielid of huisdier te kunnen redden. De film geeft je dan ook weinig redenen waardoor je de 'helden' zou willen zien slagen in hun zoektoch naar goud.

Ik zou daarnaast ook niet per se willen zeggen dat Tom Holland en Mark Wahlberg slecht gecast zijn, maar ze vormen samen wel een ongemakkelijk duo. En dan niet op een vermakelijke manier. Het is wat raar om te zien hoe deze twee bewust een team vormen, tewijl hun persoonlijkheden niet goed op elkaar aansluiten. Ook maken ze uiteindelijk te weinig groei door waardoor je ooit hun 'vriendschap' daadwerkelijk begint te voelen of begrijpen.

Wellicht wat gehaast

Het verhaal biedt ruim voldoende avontuurlijke elementen, maar het is het soort verhaal dat vaak van A naar C gaat, zonder dat het je uitlegt hoe of waarom en wat er op punt B was gebeurt, dat de film je niet had laten zien. Het springt niet zozeer van de hak op de tak, maar het denkt vaak wel erg gemakkelijk over dingen, wat niet ongebruikelijk is voor een genrefilm zoals deze, maar in dit geval maakt het de film wel erg lui en simplistisch soms. Haast ook beledigend richting zijn kijkers, ook aangezien de film duidelijk wel degelijk serieus genomen probeert te worden en niet alleen maar 'dom' vermaak probeert te zijn.

Waneer het wel goed vermaak weet te bieden, is de film gelukkig ook wel degelijk goed om te kijken. Er is voldoende goed uitziende actie en de special effects hebben duidelijk iets mogen kosten. Ook geven de exotische locaties de film een echt gevoel van avontuur, al nemen zijn overdreven en onrealistische elementen vaak wel een hoop weg van de film zijn kwaliteiten. Het neemt je behoorlijk uit de film soms.

Schijn bedriegt

Het is echter dus wel een film die je vaak goed weet te foppen, door je te doen denken dat het een goede film is. Dit komt voornamelijk doordat de film er werkelijk prima uitziet, wat het uiteindelijk alleen maar extra jammer maakt dat het vol gemiste kansen blijft zitten.

Geen lekker lopend verhaal, geen goed geschreven personages en ook zonder verdere goede emoties die nodig zouden zijn om het verhaal meeslepend en continue interessant te kunnen houden. Na verloop van tijd zal het je zeer waarschijnlijk allemaal nog weinig gaan schelen wie precies wie helpt in deze film en wat de hoofdpersonen precies proberen te bereiken.

Alleen leuk voor één keer

Het kijken van de "Uncharted" film was absoluut geen straf. Ik zou alleen niet snel de filn nog eens willen zien, laat staan dat ik nu enorm sta te springen om meerdere- of zelfs ook maar één vervolgfilm, ook al valt niet te ontkennen dat het wel degelijk potentie zou hebben.

6/10