Filmrecensie: Pinocchio (2022) Geregisseerd door Robert Zemeckis

Deze film past prima in het rijtje van 'live-action' remakes van Disney klassiekers. Zeker niet slecht, maar tegelijk ook oh zo enorm nutteloos.

Kundg gemaakt, maar lijkt ook zijn doel voorbij te schieten

Nee, als film is het zeker niet slecht. Het is vrij kundig gemaakt en weet zijn verhaal goed te vertellen. vooral ook voor de mensen die nog niet heel erg bekend zouden zijn met het verhaal van Pinocchio, of Pinokkio zoals we hem in Nederland kennen.

Het kijken van de film voelt dan ook nooit als een straf en ik zou het in sommige opzichten zelfs één van de meer geslaagde Disney remakes willen noemen. Toch schiet het ook wel een beetje zijn doel voorbij, doordat ik denk dat het geen film is die ook heel goed of leuk om te kijken is voor een jongere doelgroep, op wie deze film natuurlijk nog wel altijd voornamelijk gericht is.

Vrij eentonig en duister

Zonder overigens echt spannend te worden, is de film wel erg duister. Dit past aan de ene kant prima bij het verhaal van Pinocchio, die oorspronkelijk ook behoorlijk duister was, maar voor een Disney film, die verder ook wel alsnog een overduidelijk 'kinderachtige' benadering kiest, is het wat ongebalanceerd allemaal.

Ondanks dat de personages er wel lief en leuk uitzien, wil de film eigenlijk verder nergens ook lief en leuk mee worden. Het is geen film waar het plezier of de magie vanaf spat. De film ziet er vrij eentonig uit en absoluut te donker voor een vrolijke kinderiflm. Voor iets oudere kinderen, die meer om verhaal en iets minder om simpel vermaak zullen geven, blijft het echter nog wel altijd een prima film om te kijken.

Een wat oppervlakkige filmversie

Het blijft verder echter wel behoorlijk oppervlakkig. Het weet niet vaak ook enorm meeslepend te zijn en que emoties zal de film verder ook weinig met je gaan doen. Dat is verder niet heel erg, maar voor een film die wel als een één-op-één remake van een geanimeerde Disney-klassieker gezien kan worden, is dat toch wel een vrij opvallende conclusies.

Het laat voornamelijk zien dat de film-makers meer bezig waren met de technische aspecten van de film en net even iets minder met het brengen van zijn verhaal. De ziel lijkt dan ook wat uit de film gehaald, wanneer je deze zou vergelijken met het origineel uit 1940.

En ja, ondanks dat het niet altijd heel eerlijk is om een remake met het origineel te vergelijken, helemaal niet wanneer er meer dan 80 jaar tussenzit, ontkom je er in dit geval ook niet aan. De personages, de muzikale nummers, zelfs gehele scènes zijn namelijk een exacte kopie uit de 1940 versie. Wanneer je beide films naast elkaar zou leggen verbleekt deze dan ook ietwat en ik zou eigenlijk geen goede reden kunnen bedenken waarom je deze versie boven de klassieke zou moeten verkiezen. Het is dan ook vooral een enorm nutteloze remake, die verder overigens niemand in de weg zal zitten. Het wist de 1940 versie immers niet uit en voor wie die versie nog nooit eerder gezien heeft blifjt dit simpelweg ook nog altijd een prima film om te kijken, die misschien niet enorm vermaakt, maar wel een goed avontuurlijk verhaal weet te vertellen.

Maakt ook juiste keuzes

Het was uiteindelijk ook een goede keuze om de film niet een geheel computer geanimeerde te maken, in tegenstelling tot veel eerdere Robert Zemeckis films. Het houdt de film prettig om te kijken dat in ieder geval nog enkele elementen duidelijk in de realiteit gegrond zijn. Iets waar de aanwezigheid van Tom Hanks als Gepetto uiteraard ook voor zorgt.

Het weet een juiste balans te vinden tussen zijn computer geanimeerde personages en de menselijke. Door voor computer animaties te gaan lukt het daarnaast om het bekende uiterlijk van de klassieke en bekende personages te vangen, al zou ik het aan de andere kant ook niet erg gevonden hebben als de film wat meer creativiteit had getoond door voor een nieuw ontwerp te gaan.

Niet geweldig, maar nog wel altijd prima om te kijken

Niet de meest vermakelijk film om te kijken en het mist ook absoluut de juiste magie, maar het blijft desalniettemin wel een prima gemaakte film, die verder ook heel aardig zijn verhaal weet te vertellen, zonder het verder helaas emotioneel of echt meeslepend te kunnen maken.

6/10