Recensie: The Afterparty - Aflevering 8: Maggie

Geen aflevering zo belangrijk als een seizoensfinale. En dat zit met "The Afterparty" gelukkig wel snor. Ondanks dat het een serie is die ook een ietwat simplistische benadering kiest af en toe, is het wel een serie die vrij constant weet te vermaken en daardoor meer dan goed om te kijken is. Dat is iets wat deze seizoensfinale verder ook allemaal knap weet te onderstrepen.

Nee, het was niet de finale die ik had verwacht, in de zin van dat ik uiteindelijk een andere wending had verwacht wat de moordernaar(s) betreft. Echter de persoon of personen die uiteindelijk de schuldige(n) blijkt te zijn was wel een goede tweede op mijn lijstje. Wat dat betreft verrast het ook niet allemaal enorm, maar ik denk ergens dat het uiteindelijk ook weinig uit had gemaakt wie de dader of daders zou zijn geweest. Wat het vaak met films en series als deze is, is dat vrijwel iedereen een goede verdachte is en ieder zo zijn eigen motief lijkt te hebben voor de misdaad.

Het is wel vrij knap hoe het alles samen weet te laten komen. Wat namelijk uiteindelijk blijkt is dat er in iedere aflevering wel degelijk iets cruciaals werd verteld of getoond wat uiteindelijk bij zou dragen aan de ontmaskering.

Het is wellicht geen sterk Agatha Christie-achtig slot qua onhulling, maar het weet wel degelijk dit zelfde soort gevoel te creëren, waarbij langzaamaan door de rechercheur wordt onthuld wat er allemaal is voorgevallen. Eén voor één worden er verdachten afgestreept, wat er uiteindelijk toch wel voor zorgt dat je alsnog wat begint te twijfelen en dingen te overdenken. Uiteindleijk kan "The Afterparty" dan ook als een zeer geslaagde whodunit omschreven worden, die wellicht meer om komedie dan mysterie draait, maar dat is in dit geval geen enkel zwaar.

Het is niet een serie die enorm door zijn humor wordt gedragen, maar ook absoluut door zijn personages en acteurs. De personages zijn heerlijke karikaturen die je in een whodunit serie zou verwachten, waarbij de acteurs er goed in weten te slagen om ze uniek te laten werken. Het is ook zeker niet moeilijk om veel van de personages al snel enorm leuk te gaan vinden, tot aan het einde aan toe.

Ik ben erg benieuwd wat ze met het tweede seizoen, die eraan zit te komen, van plan zullen gaan zijn. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze opnieuw voor dezelfde cast zullen gaan kiezen. Waarschijnlijker is wel dat ze opnieuw voor een benadering gaan kiezen waarbij iedere aflevering je aan een ander genre doet denken. Wat dat betreft is het vooral interessant wat het tweede seizoen in petto gaat hebben, maar ik twijfel er in ieder geval niet aan dat het opnieuw enorm vermakelijk zal gaan worden!

8/10