Recensie: The Afterparty - Aflevering 7: Danner

Na de toch ietwat teleurstellende voorgaande aflevering is het goed dat deze aflevering besluit om weer een verhaal te kiezen die zich voor het grootste gedeelte niet op de moordplek afspeelt.

Nee, ik denk dat niet veel mensen verwachten zouden hebben dat er ook nog een aflevering zou komen die volledig om de rechercheur Danner zou draaien. Alle voorgaande afleveringen draaiden immers om de verdachten, of waren bedoeld om een duidelijker beeld te geven wat er tijdens de avond van de moord was gebeurt. Zo niet deze aflevering, die voor het grootste gedeelte ook weer opnieuw uit flashbacks naar een geheel andere periode bestaat.

Ik kan echter daarnaast ook goed begrijpen dat een hoop mensen iets minder tevreden met deze aflevering zullen zijn. Het is namelijk geen aflevering die ons dichter bij antwoorden brengt. Is het namelijk echt relevant om meer over de achtergrond van Danner, gespeeld door Tiffany Haddish, te leren? Ik weet niet wat er nog verder in de laatste aflevering zal gaan gebeuren, maar het lijkt mij van niet.

Wat nutteloos dus misschien, maar daarom zeker niet minder welkom of vermakelijk. Wellicht komt het ook wel gewoon doordat ik hou van een politieserie op zijn tijd, met alle bijbehorende clichés die ook in deze aflevering te zien zijn. Je zou het dan ook de politieserie aflevering kunnen noemen. En laat ik zeggen, wanneer dit een aflevering van een reguliere politieserie geweest zou zijn, zou ik er net zo enthousiast over zijn geweest.

Ja, het is eigenlijk behoorlijk simpel en wellicht ook net even iets te kort om dingen echt goed te kunnen laten ontwikkelen, maar het was leuk om veel van de genreclichés zo goed behandeld te zien in deze aflevering. De onkundige en onwillende agenten die er niet in geïnteresseerd lijken om de waarheid boven water te krijgen en om wat voor reden dan ook er meer voldoening uithalen om het leven van een meer kundige collega zuur te maken. De onnodig gecompliceerde moordzaak, waarin niets is wat het lijkt. Het was enorm prettig om te kijken, ook dankzij de aanwezigheid van Tiffany Haddish als Danner, die in de overige afleveringen van de serie ook al erg goede en leuke dingen had laten zien. Zeker één van de meer vermakelijke personages die de serie te bieden heeft.

Ondanks dat het op het eerste oog echt wel één van de meer nutteloze afleveringen is, blijft het tegelijkertijd ook één van de meest vermakkelijke om te kijken, die genoeg andere dingen te bieden heeft dan welke van de voorgaande afleveringen dan ook. Het maakt het wel een lekkere 'afleiding' en in zekere zin ook opwarmertje voor de finale, die uiteraard ongetwijfeld wel weer volledig op de plaats delict zal afspelen.

8/10