Filmrecensie: Bullet Train (2022) Geregisseerd door David Leitch

Deze film weet voornamelijk zichzelf te saborteren. Door zijn eigen flauwigheden en overdreven visuele stijl en actiemomenten is het niet alleen lastig om te de film serieus te nemen, maar ook wat lastig om écht leuk te gaan vinden.

Had absoluut kunnen werken

Oh ja, deze film had absoluut meer dan prima kunnen werken. Alle ingrediënten waren daar echt wel voor aanwezig. De film weet alleen echt niet wanneer het in moet houden en wanneer het los kan gaan, met als gevolg dat het vaak een behoorlijk rommeltje wordt en maar zo veel mogelijk los gaat met dingen, in een poging om maar zo vermakelijk mogelijk te zijn. Absoluut overdaad en van een goede balans is dan ook geen enkele sprake.

Geen enkele balans

Het is natuurlijk werkelijk prima om vermakelijk te willen zijn en hierbij een meer komedie benadering te kiezen. Om dit echter constant goed werkende te houden zijn er ook nog wat andere zaken nodig om de nodige balans te brengen, zoals een goed meeslepend verhaal en sterke personages. Van beide is niet echt sprak in "Bullet Train".

Probleem met het verhaal is dat het van de hak op de tak springt en het door de benadering die de film kiest, ook wat lastig om serieus te nemen is. Het komt erop neer dat het verhaal en alle ontwikkelingen er eigenlijk totaal niet toe doen, omdat de film zelf constant dingen overhoop blijft gooien. Achter iedere twist zit weer een nieuwe twist die andere dingen weer teniet doet. Klinkt creatief, maar het zorgt er voornamelijk voor dat alles wat in de film gebeurt voelt alsof het geen consequenties heeft. Er lijkt ook geen limiiet te zijn aan wat wel en niet mogelijk is, wat inhoudt dat de film vaak alleen maar gekker en gekker wordt. Na een tijdje begint dit toch wel wat vermoeiend te worden.

Stijl boven inhoud

Stijl boven inhoud. Dat is dan ook hoe deze film het beste omschreven kan worden. En ja, visueel gezien is deze film ook verre van een straf om te kijken. Het is knap geschoten, met ook een aantal zeer leuke actie momenten.

Het blijft echter wel behoorlijk onsamenhangend allemaal. Het verhaal lijkt vaak van toevalligheden aan elkaar te hangen en hoe zijn hoofdpersoon, gespeeld door Brad Pitt, zich door alle situaties heen stuntelt doet ook absoluut afbreuk aan de film zijn geloofwaardigheid en het verhaal in het algemeen. Het voelt dan ook teveel alsof de visuele stijl teveel moet verbloemen, waar het slechts gedeeltelijk in slaagt. Het helpt echt wel om de film vermakelijk te houden om te kijken, maar het blijft ook wel erg makkelijk om dorrheen te prikken. Qua verhaal en balans is deze film echt geen hele goede te noemen.

Leuke acteurs, maar wel erg veel personages

Het zal niet geheel als een verrassing komen dat de acteurs er wel alsnog voor weten te zorgen dat de film vaak de moeite van het kijken waard blijft.

Brad Pitt is echt wel vermakelijk in zijn rol en de film zit vol met andere bekende namen die zowel lang als kort in de film weten op te duiken. Dit brengt me nog wel even bij een ander probleem: de film heeft eigenlijk veel te veel personages. Je moet immers ook onthouden dat de film zich voor het grootste gedeelte in een rijdende trein afspeelt. Toch weerhoudt dat de film er niet van om zo'n beetje ieder kwartier een nieuw personage te introduceren, die lang niet altijd een impact op het verhaal weet te maken.

Vermakelijk maar ook wat vervelend

Het blijft echt nog wel vermakelijk om te kijken, maar de benadering zorgt er ook voor dat het bij vlagen wat vervelend is. De balans is behoorlijk zoek en het lijkt er voornamelijk op gericht om maar zo apart en gek mogelijk te zijn, wat niet per se gelijk staat aan goed en vermakelijk.

6/10