Filmrecensie: Fortress: Sniper's Eye (2022) Geregisseerd door Josh Sternfeld

Wetende wat we nu weten is het zeker wat wrang en toch ook wat ongemakkelijk om dit soort late Bruce Willis films te kijken. Het is natuurlijk wat het is en laten we er ook maar vanuit gaan dat het geheel zijn eigen keuze is geweest om nog even snel in dit soort films mee te spelen, voor zijn noodgedwongen pensioen. Dat allemaal gezegd hebbende, "Fortress: Sniper's Eye" zal zeker niet de boeken in gaan als Willis zijn slechtste film. Dat het ook niet zijn beste is zal uiteraard ook verre van een verrassing gaan zijn.

De Willis van vroeger was al weg

Om gelijk maar met de olifant in de kamer te beginnen, Bruce Willis zijn rol is klein, maar ergens ook te groot. Het is pijnlijk duidelijk dat hij niet altijd helemaal aanwezig was, doordat hij eigenljik totaal niet acteert, Hij dreunt simpelweg zijn tekst op, zonder hier enige emoties of nuances in te leggen. Het is niet mijn positie om te zeggen of het wel of niet verantwoord was om hem aan het werk te laten, maar na het zien van hem in deze film heb ik daar zo zeker mijn mening over. Dit is zeker niet de Bruce Willis die je van vroeger kent. Voor de fans van hem is het wellicht dan ook beter om deze film geheel links te laten.

Warrig verhaal

Om over de kwaliteit van de verdere film kan ik ook kort zijn: Het is niet bijster bijzonder, of zelfs ook maar enigzins goed allemaal.

Niet verschrikkelijk of enorm vervelend om te kijken, maar het is het type film waarbij je je nooit echt betrokken zult voelen met het verhaal of ook maar één van zijn personages. Vraag me alsjeblieft ook niet of ik het verhaal zou kunnen omschrijven in een woord of 10. Ook niet in 5 of 150 woorden. Ik zou het namelijk werkelijk niet weten. Het verhaal is enorm warrig, zonder goede goede duidelijke verhaallijn. Dingen lijken simpelweg maar te gebeuren en personages waarvan je nooit goed weet wie het zijn duiken maar wat op, waarbij het ook niet helpt dat de film vaak flashbacks gebruikt, die overigens totaal niets aan het verhaal toe lijken te voegen.

Niet helemaal een ramp

Dat de film toch niet helemaal een ramp om te kijken is heeft het te danken aan zijn prettige stijl. Ondanks dat de film duidelijk niet met een al te hoog budget gemaakt is, ziet het er wel redelijk goed uit.

De actie is voornamelijk kleinschallig, maar wel goed geneog in beeld gebracht, waardoor het weet te werken. Er zijn absoluut tal van genrefilms die minder vermakelijk en goed gemaakt zijn om te kijken dan deze film. Dat is natuurlijk geen enorm compliment om een film te kunnen geven, maar het geeft in ieder geval aan dat het zeer zeker niet het meest verschikkelijk is wat je kunt gaan kijken.

B-acteurs

Naast de prestatie van Willis zijn alle andere acteerprestaties in de film ook niets om over naar huis te schrijven. Verreweg de meeste B-acteurs zullen ook altijd in B-films blijven spelen, of binnen enkele jaren geheel van het toneel verdwijnen en in vergetelheid raken. Het lijk mij ook het lot te zijn dat de acteurs in deze film beschoren zal gaan zijn.

Zeker geen goede film

Enorm warrig qua verhaal en niets anders dat eraan roept dat het een goede film is, maar het weet voldoende vermaak te bieden met zijn actie om te kunnen zeggen dat dit niet een totaal verschrikkelijke is.

4/10