Filmrecensie: Operation Overlord (2021) Geregisseerd door Brett Bentman

Ja, als ik deze film met mijn vrienden gemaakt zou hebben zou ik er ook erg trots op zijn. Verschil is dat we hier te maken hebben met een film die ook daadwerkelijk is uitgebracht, ondanks dat het werkelijk op geen enkel niveau 'amateurisme' weet te overstijgen.

Erg goedkoop

Je hoeft echt geen Tweede Wereldoorlog expert te zijn om te weten dat er vrij weinig van deze film klopt. Niet maakt alleen het verhaal vrij duidelijk dat de makers zich niet enorm hadden verdiept in 'Operation Overlord' of de Tweede Wereldoorlog in het algemeen, maar ook visueel gezien is het vrij lachwekkend.

Zo kloppen de kostuums werkelijk van geen kant en hier hoef je nogmaals geen expert voor te zijn om te kunnen zien. Niet alleen kloppen ze niet, ze zien er ook enorm goedkoop uit, net als de actie en alle effecten, zoals de make-up. Tijdens het kijken van de film krijg je dan ook nooit echt het idee of gevoel dat je naar een Tweede Wereldoorlog film zit te kijken.

Simpel

Het verhaal is behoorlijk simpel en rechtlijnig te noemen. Dit is echter iets wat ik prima kon waarderen. Het houdt in dat de film niet iets probeert te zijn wat het niet is of waar het het budget niet voor had. Het maakt de film ook redelijk acceptbabel om te kijken  wanneer je opzoek bent naar wat simpel en snel vermaak. Met zijn 80 minuten is de film namelijk wel erg aan de korte kant, al zijn dingen alsnog behoorlijk traag en te lang uitgerekt om te kijken soms.

Te amateuristisch, in teveel opzichten

Dat de film af en toe nog wat vermakelijk weer te zijn zegt verder echter weinig over de kwaliteit van de film als geheel. Deze is namelijk verre van hoog te noemen. Zoals gezegd is de film minder dan een B-film. Het hangt absoluut teveel tegen het niveau van amauturisme aan om de film goed serieus te kunnen nemen, al blijven er absoluut slechtere films om te kunnen kijken. Dat is echter nooit een enorm compliment om aan een film te kunnen geven natuurlijk.

Voor niemand echt aan te bevelen

Waarom iemand ooit deze film zou moeten kijken? Ik kan er in ieder geval geen goede reden voor bedenken. Ook de personen met een interesse voor het onderwerp of Tweede Wereldoorlog filmsz zullen toch echt tot de conclusie gaan komen dat de film uiteindelijk niet je tijd waard is.

4/10