Filmrecensie: Hell is Empty (2021) Geregisseerd door Jo Shaffer

Deze film zal ongetwijfeld weinig aandacht gaan krijgen doordoor het door een kleine studio is gemaakt en geen grote sterren heeft of door een bekende regisseur gemaakt is, maar het verdient nu al meer aandacht dan het ooit zal gaan krijgen. Het is misschien geen geweldige film, maar zeker wel een interessante.

Psychologische thriller

Ongetwijfeld op zijn minst lichtelijk geïnspireerd door "Midsommar" weet de film de beklemmende sfeer neer te zetten van een zelfvoorzienende cult bestaande uit vrouwen, met uiteraard een weinig gezellige of betrouwbare man aan het roer. Het gaat hierbij niet zozeer voor realisme, maar meer voor een zo ongemakkelijk mogelijk sfeer. Het is dan ook voornamelijk een psychologische thriller, die vrij effectief weet te zijn.

Weet dingen interessant te maken

Ik zou niet willen zeggen dat alles even goed aan de film werkt, maar er zit nog altijd genoeg in de film om het een 'interessante' te kunnen noemen. Het religieuze theme ligt er uiteraard dik bovenop, maar het is interessanter hoe de film hierbij dieper op de psyche van de mens ingaat. De personages zijn niet enorm uitgewerkt, maar toch leer je ze goed kennen en begrijpen door de manier waarop ze met bepaalde situaties omgaan.

Dit is ook voornamelijk het hoofddoel van het verhaal, samen met een zo onbehagelijk mogelijke sfeer creëren. Het laat dingen rustig voortkabbelen en langzaamaan ontwikkelen. Dit zorgt er wel voor dat je goed in de film komt, al zullen sommigen wellicht wat problemen houden met het tempo en het feit dat de film geen typische is, wat de opbouw van zijn verhal betreft.

Geslaagde sfeer

Voor een film als deze is de sfeer uiteraard ook zeer belangrijk. Gelukkig weet de film een goede duistere sfeer neer te zetten, waarbij de duisternis ook daadwerkelijk iets toevoegt. Simpel gezegd, de film is dus niet alleen maar donker om zo donker mogelijk te zijn, zoals enorm veele andere films.

De film voelt ook zeer zeker niet goedkoop aan, ondanks zijn lage budget. Het camerawerk is goed en het acteerwerk draagt er ook aan bij dat dingen geloofwaardig overkomen.

Niet alledaags

Hier en daar mist zeker wat diepgang en goede uitleg, maar over het algemeen zou ik het wel een geslaagde film willen noemen die zijn sfeer en concept goed weet te gebruiken om een interessante, niet alledaagse film neer te zetten.

6/10