Recensie: The Book of Boba Fett - Aflevering 2: The Tribes of Tatooine

"The Book of Boba Fett" ontwikkeld zich langzaamaan niet alleen tot één van de beste en meest interessante Star Wars-series tot nu toe (oké, er zijn er tot nu toe nog maar twee), maar Star Wars projecten in het algemeen en dat door volledig zijn eigen ding te doen.

Wat razend knap aan de serie is, is dat het eigenlijk meerdere dingen tegelijk weet te zijn. Aan de ene kant is het overduidelijk gebasseerd op gangster films waarin verschillende 'families' en groeperingen het tegen elkaar opnemen, met zijn eigen codes en regels en aan de andere kant weet het ook een klassieke western te zijn, met veel van de bijborende genre clichés. Dit uiteraard ook nog eens gecombineerd met het feit dat het een science-fiction project is, die zich afspeelt op verre werelden, met tal van vreemde wezens en robots. Op papier lijkt het wellicht dan ook absoluut een rommeltje, vol met botsende elementen. Het zou ook eigenlijk helemaal niet mogen werken, maar toch werkt het glorieus tot nu toe.

Wat de serie tot nu toe knap doet is dat het zijn verschillende genre elementen slim weet te scheiden. Het weet wanneer het meer los kan gaan met zijn crime elementen, net als dat het goed weet wanneer het actie moet brengen en los kan gaan met zijn western elementen. Alle elementen komen uiteraard ook vaak alsnog samen, maar wordt wel veelal gescheiden door constant twee verhalen te vertellen. Eén over hoe Boba Fett en zijn rechterhand Fennec Shand de macht in Mos Espa probeert te grijpen en vast te houden en het andere verhaal wordt in flashback format verteld en concentreert zich meer op het verleden van Boba Fett.

Specifiek concentreert het zich vooralsnog er nog altijd op hoe Boba opgenomen werd in een stam van Tusken Raiders en hoe hij niet alleen hun respect en vertrouwen verdient, maar ook hoe hij steeds meer en meer zichzelf onderdeel van de stam voelt en zich verbonden voelt met de manier van leven en gebruiken en tradities van de Tusken Raiders. Het is een geweldige ontwikkeling om te volgen. Niet geeft het het personage Boba Fett veel meer diepte, zonder daadwerkelijk ook diep in dingen te hoeven duiken, maar ook begin je een enorm respect en bewondering te krijgen voor de stam van Tusken Raiders, terwijl deze voorheen altijd wat neergezet werden als aggresief en onderontwikkeld in de Star Wars films.

Het is illustratief voor de serie als geheel: je krijgt plotseling meer respect voor bepaalde dingen en personages in het Star Wars universum, zelfs wanneer je deze vooraf al goed dacht te kennen. In dat opzicht weet de serie ook goed te verrassen en constant interressant te zijn.

Om dingen nog wat extra sjue te geven zijn er in deze aflevering ook tal van spectaculaire actiemomenten die zowaar ook meeslepend weten te zijn. Dit omdat je de personages oprecht wilt zien slagen in hun missie, maar ook simpelweg doordat het geweldig goed is gefilmd, met ook goed uitziende effecten.

De serie als geheel ziet er geweldig uit. Het ademt werkelijk "Star Wars" met zijn sets en personages, maar weet tegelijkertijd ook origineel te zijn met hoe het eruit ziet, vaak door slechts een aantal subtiele wijzigingen.

Wat deze aflevering je ook goed doet beseffen is dat het werkelijk nog alle kanten op kan gaan met zijn verhaal. Dingen worden opgebouwd, maar niks lijkt nog definitief of geheel duidelijk. Doordat iedere aflevering tot nu toe ook tal van verrassingen weet te bieden ben ik hoopvol dat dit een trend is die doorgezet zal worden in de komende afleveringen. Doordat de serie op twee verhaallijnen tegelijk concentreert heeft het ook twee paarden in de race waarmee het constant kan verrassen, vermaken en interessant zou kunnen zijn. Ik ben dan ook absoluut klaar voor meer!

9/10