Filmrecensie: The Mauritanian (2021) Geregisseerd door Kevin Macdonald

Zonder ook daadwerkelijk echt goede diepgang te bieden slaagt de film er nog wel altijd prima in om zijn verhaal over te brengen. Het maakt "The Mauritanian" hier en daar wat onevenwichtig als film, maar uiteindelijk nog wel altijd één die het kijken waard is.

Wat laat, wat het onderwerp betreft

Een politieke film over Guantanamo Bay kom in 2021, toen deze film werd uitgebracht, wellicht wat als moster na de maaltijd, maar dit is niet iets wat je tegen de film kunt gebruiken. Het zegt immers uiteindelijk niets of diens kwaliteit. Wel is het een reden waarom de film nooit een enorme impact weet te maken met de thema's dan wanner het bijvoorbeeld een dikke tien jaar geleden uitgebracht zou zijn. De verhalen en mistanden die plaatsvondn op Guantanamo Bay zijn immer inmiddels al breed uitgemeten en zullen bij vrijwel iedereen wel bekend zijn. Het is ook niet zo dat deze film hierbij nieuwe inzichten biedt, maar wat de film vooral te verwijten valt is dat het er niet heel sterk in weet te slagen om dingen daadwerkelijk in te laten slaan.

Erg zwart-wit

Een probleem is toch wel dat de film dingen wel heel erg voorkauwt en alles vaak wel erg zwart-wit benaderd wordt, terwijl je van een film over een onderwerp als deze juist een enorm grijs gebied zou verwachten, wat deze film ook absoluut intereassanter- en bovenal effectiver had kunnen maken.

Vaak weinig subtiliteit dus, waardoor de film ook meestal als een vertelling van gebeurtenissen voelt, in plaats van een drama die ook gevoelens of emoties bij de kijker opwekt. Gelukkig blijft dit verhaal zelf wel interessant genoeg om de kijker te kunnen blijven boeien.

Matige personages

Wat minder boeit zijn de personages zelf, ondanks de aanwezigheid van tal van goede acteurs. Door de manier waarop het verhaal verteld wordt blijven de personages erg oppervlakkig en zijn ze er uiteindelijk alleen om het verhaal te dienen, in plaats van dat ze dus ook echt diepgang toevoegen. Je weet simpelweg te weinig over de personages om met ze mee te kunnen voelen en sommige personages voelen ook wel erg naar de achtergrond gedrukt.

Zo speelt Benedict Cumberbatch uiteindelijk ook wel een erg ondankbare rol, die achteraf gezien vrijwel niets toevoegt. Een rol waarbij je het idee hebt dat deze in de errste versies van het script nog een belangrijke rol speelde, maar uiteindelijk steeds meer en meer uit het verhaal geschrevn werd om plaats te kunnen maken voor grotere en belangrijkere dingen, die helaas niet per se ook interessanter  zijn.

Alsnog een goede film doordat het weet het boeien

Ondans al deze problemen kan de film gelukkig nog wel altijd als een goede worden gezien. Door het verhaal blijft de film te allen tijde boeiend om te kijken en het is kundig genoeg gemaakt, al zal het verder waarschijnlijk weinig emoties bij je oproepen of ook echt een blijvende indruk op je achterlaten.

7/10