Recensie: The Book of Boba Fett - Aflevering 1: Stranger in a Strange Land

Voordat ik de eerste aflevering begon te kijken kon ik al zeggen dat ik het jammer vond dat deze slechs 38 minuten kort was. Net als dat ik na afloop kon zeggen dat het erg jammer is dat deze serie, waarin Temuera Morrison opnieuw terugkeert als de meest bekende en gevreesde premiejager uit het universum, in eerste instantie slechts 7 afleveringen kort zal zijn.

Wat een eerste aflevering van een nieuwe serie betreft doet deze aflvering exact wat het moet doen en daarnaast gelukkig ook nog een aantal dingen meer, die ervoor zorgen dat je benieuwd raakt naar de komende afleveringen. Qua verhaal maakt het nog niet eens zo enorm veel duidelijk, maar wat het erg goed doet is de fundering voor zijn hoofdpersonage neerleggen. Zowel zijn karakter als intenties worden duidelijk neergezet. Want ondanks dat we Boba Fett al in een aantal Star Wars films en in het tweede seizoen van "The Mandalorian" hebben kunnen aanschouwen, weten we natuurlijk altijd nog maar bar weinig van het mysterieuze personage achter de helm. In deze serie gaat hij overduidelijk dan ook meer gedetaileerd dan ooit neergezet worden, wat ook wel zo prettig is voor de mensen die net even iets minder bekend zijn met het personage of Star Wars in het algemeen.

In meerdere opzichten houdt de serie dan ook goed rekening ermee om zowel de grootste liefhebbers van Star Wars te plezieren en te geven wat ze verwachten/willen van een Star Wars serie, als ook de mensen die wellicht niet zoveel met Star Wars willen, maar wel graag meegesleept willen worden met goede personages en een sterk verhaal, in een intrigerende vreemde wereld.

Het doet dit door niet alleen maar een science-fiction serie te zijn die tot de verbeelding spreekt qua locaties, technologieën en vreemde wezens, maar ook door een hoop elementen uit een boel andere genres te gebruiken. Ik zou zelfs willen zeggen dat het tot nu toe enorm terughoudend is met zijn science-fiction elementen, zowel qua actie als de meer algemene dingen die je op de voor- en achtergrond ziet gebeuren. In meerdere opzichtingen lijkt de serie mee aan te doen als een crime-epos, terwijl het op andere momenten duidelijk meer inspiratie uit klassieke westerns weet te halen. Het doet dit overigens zonder ooit rommelig aan te voelen. Het weet zijn stijl geheel eigen te maken, wat nogmaals dankzij het feit lijkt te zijn dat het zich in weet te houden. In plaats van indruk te willen maken met bepaalde momenten, wil het dan ook duidelijk meer indruk op je maken met het geheel, waar het tot nu toe ook zeer goed in weet te slagen.

Mede doordat deze eerste aflevering nog niet heel veel over het verhaal weggeeft, weet het je nieuwsgierigheid te wekken met zijn mysterie en sterke opbouw. Dingen worden extra interessant gemaakt door scènes die zich in het 'heden' afspelen te laten afwisselen met scènes uit het verleden. Iedere keer wanneer Boba in zijn Bactatank ligt om te genezen van zijn wonden, lijkt dat voor de serie een moment te worden waarin we meer leren over eerdere gebeurtenissen uit Boba's leven, die zijn personage uiteraard ook meer lagen weten te geven en een goed 'excuus' lijkt om gebeurtenissen die veel Star Wars liefhebbers al goed kennen opnieuw onder de loep te nemen, vanuit een ander perspectief. Verhaalijnen kunnen hierdoor ook prima langs elkaar lopen, zonder dat het elkaar in de weg gaat zitten. Het zal er uiteindelijk ook ongetwijfeld voor gaan zorgen dat een aantal dingen effectief samen zullen gaan komen.

Het weet enorm goed Star Wars-achtig aan te voelen, door de aflevering mee te nemen naar plekken die we al kennen uit de films en hierin ook opnieuw een aantal personages te laten zien die we al goed kennen, maar het weet hierbij toch ook nog altijd origineel aan te voelen door wel volledig zijn eigen ding te blijven doen, qua stijl en benadering. Genoeg dus voor de Star Wars liefhebber om hun vinger naar te wijzen en nostalgisch van te worden, maar ook genoeg om verrast mee te worden en om in op te gaan, zonder constant afgeleid te worden.

Het lijkt ook een erg goede en slimme zet om Fennec Shand, net als in "The Mandalorian" opnieuw gespeeld door Ming-Na Wen, een grote rol te geven. Het is iemand die het vuile werk voor Boba op kan knappen, zodat je als kijker ook nooit sympathie voor het hoofdpersonage hoeft te gaan verliezen. Maar daarnaast is het ook gewoon een erg sterke personage natuurlijk, waarvan het fijn is dat we meer zullen gaan zien.

Ook visueel is er weinig mis met de series. Naast dat het enorm Star Wars-achtig aanvoelt met zijn sets, kostuums en locaties ziet het er qua effecten en actie ook meer dan prima uit. Ik ben toch wel blij dat meer en meer geld in series wordt gepompt tegenwoordig, zodat ze in dact opzicht vaak weinig, of zelfs geheel niet, onderdoen voor grote bioscoopfilms.

8/10