Filmrecensie: Ron's Gone Wrong (2021) Geregisseerd door Sarah Smith, Jean-Philippe Vine & Octavio E. Rodriguez

Ondanks de onbegrensde mogelijkheden is het toch wat lastig om nog écht origineel te zijn als animatiefilm vandaag de dag. Dit omdat veel al gedaan is qua verhaal, hoe vaak het ook in een nieuw jasje is gestoken. En nee. ik zou "Ron's Gone Wrong" ook zeker niet de meest originele film willen noemen, maar zolang een film goed gedaan is hoeft dit zeer zeker geen groed probleem te zijn.

Leuk voor het hele gezin

En gelukkig werk "Ron's Gone Wrong" prima binnen zijn genre. Het heeft een prettug tempto, leuke personages en genoeg humor on het geheel vermakelijk te kunnen houden. Een zeer onderhoudende film dus, waarmee je je niet zult vervelen.

Het is uiteraard voornamelijk op redelijk jonge kinderen gericht, maar ik zie ook werkelijk geen reden waarom de iets ouderen onder ons (zoals ook ik dus) niet van deze film zouden kunnen genieten. Het is dan ook een prima die voor het hele gezin is om te kijken, mede dankzij het universele verhaal die wezenlijk ook van alle tijden is.

Niet origineel, wel goed

Even was ik bang dat dit een film zou worden die wilde waarschuwen voor de gevaren van social media en nieuwe technologie. Niet dat hier op zichzelf iets mis mee is, maar persoonlijk ben ik toch wel wat meer toe aan films die de positieve kanten hiervan belichten, aangezien het de wereld- dus ook inclusief jongeren, een hoop goeds heeft gebracht.

Niets van dit alles is echter enorm relevant, aangezien de film uiteindelijk meer gaat over erbij willen horen en het zijn van een buitenbeetje. Thema's die erg herkenbaar zullen zijn voor velen, maar waarvan ik tegelijk ook moet concluderen dat dit verre van origineel is voor een animatiefilm. Het begint zelfs meer ietwat een cliché te worden in films. Maar zoals vrijwel altijd zijn ook in dit geval de bedoelingen goed en is het allemaal niet zo storend. Zelfs wanneer je bij wijze van spreken tien van dit soort films per maand zou zijn, zou deze ook alsnog positief opvallen door hoe goed het gedaan is en hoe leuk het om te kijken is.

Effectief in veel opzichten

De rest van het verhaal blijft ook redelijk simpel en rechtlijning, maar het weet gelukkig wel je aandacht goed vast te houden. Dit komt door het hoge tempo en de hoeveelheid aan leuke personages en wellicht ook het feit dat dingen vaak bewust klein en zo simpel mogelijk gehouden zijn, zodat het altijd gemakkelijk blijft om je hoofdpersonen te kunnen verplaatsen.

Ook visueel gezien is de film zeer prettig om te kijken. De animaties zijn van hoge kwaliteit en de personages goed en leuk vormgegeven. Als karikaturen, maar tegelijkertijd ook nog altijd op een manier die realistisch genoeg is, zodat je niet de hele tijd het gevoel hebt dat je naar een fantasie wereld zit te kijken, of één die enorm ver in de toekomst zou liggen.

Aanrader

Simpelweg leuk en goed om te kijken. Je vergeet dan ook werkelijk dat het allemaal niet bijster origineel of briljant geschreven is.

8/10