Filmrecensie: Resident Evil: Welcome to Raccoon City (2021) Geregisseerd door Johannes Roberts

Hadden jullie ook zo'n behoefte aan een prequel- en reboot van de Resident Evil films? Nee, ik eigenlijk ook niet. Ondanks dat bestaat de film echter wel. Het is natuurlijk ook geen film die iemand in de weg zal zitten, maar tegelijk is er ook niets bijzonders aan waardoor ik zou zeggen dat het een goede verse nieuwe start is of dat ik uitzie naar meer films uit de reeks.

Weet weinig toe te voegen

Het idee achter de film is opzich niet eens zo slecht, maar lijkt zich wel beter te lenen voor een langlopende serie. Er is namelijk genoeg te vertellen over de oorsprong van de verschillende personages en alle betrokken partijen. Zoveel dat de film er ook niet echt een keuze mee maakt en in plaats daarvan maar een enorm standaard verhaal verteld, die uiteindelijk ook maar rond de 1 uur en 30 minuten kort is. Ondanks dat het een prequel is die dieper in probeert te gaan op de oorsprong van de hoofdpersonages heb je na afloop niet echt het idee of gevoel dat je nu echt heel veel meer van de bekende personages afweet. Het weet sommige dingen nog wel redelijk interessant en goed te brengen, maar uiteindelijk niets wat het maken van deze film ook echt legitimeert.

Als prequel voegt het dus weinig toe, maar ook als film in het algemeen weet het weinig indruk te maken.

Gemakkelijk te vergeten

Echt spannend wil de film maar niet worden en eng ook zeer zeker niet. Dit komt voornamelijk door de matige opbouw van de film, gecombineerd met het standaard verhaal. Het helpt ook niet echt dat de dialogen vaak tenenkromend zijn, waardoor het wel heel lastig wordt om je verbonden te voelen met de personages. Het zal je dan ook weinig uitmaken wie uiteindelijk wel of niet zal overleven, al is het uiteraard ook zo dat je al weet wie zal gaan overleven wanneer je al enigzins bekend bent met de andere films of de computerspellen waar de films op gebasseerd zijn.

Echt één groot gevaar of één duidelijke grote slechterik is niet aanwezig in de film en ook is er geen duidelijke missie voor de hoofdpersonen. Met andere woorden, dingen die normaal gesproken nodig zijn om een film zowel interessant en spannend als gemakkelijk om in op te gaan, zijn niet aanwezig in de film, waardoor het een behoorlijk oppervlakkig- en gemakkelijk te vergeten ervaring blijft.

Wel aardig binnen zijn genre

Qua stijl, acteerwerk, effecten, dialogen, verhaal en actie doet de film ook nog altijd het meeste aan als één die normaal gesproken bioscopen over zou slaan en direct beschikbaar komt op DVD of streamingplatforms. Binnen die categorie van films zou ik de film echter nog wel een hele aardige kunnen noemen. Wat de film namelijk goed weet te doen is dat het vermaakt en het voelt dan ook nooit echt aan alsof je je tijd zit te verdoen, ook al zul je na het zien van de film er dus nog weinig van herinneren.

Weinig indrukwekkend

Het is uiteindelijk dan ook geen hele vervelende of erg slechte film om te kijken, maar er is ook werkelijk niets aan wat indruk weet te maken of wat je nog erg lang bij zal blijven.

5/10