Filmrecensie: Spider-Man: No Way Home (2021) Geregisseerd door Jon Watts

Je zou kunnen zeggen dat deze film niet alleen het einde is van de eerste Tom Holland trilogie, maar ook een passende afsluiting van- en ode aan alle Spider-Man films tot nu toe, waarbij verschillende personages uit alle eerdere films opnieuw samenkomen.

Wellicht de meest ambiteuze superhelden film tot nu toe

Grootste risico dat deze film liep was dat het verstrikt zou raken in zijn eigen ambities. Het is dan ook absoluut de meest ambitieuze- en wellicht zelfs superhelden film in het algemeen, tot nu toe. Niet alleen probeert het namelijk een nieuw consistent verhaal te vetellen, het probeert ook tal van zaken samen te laten komen waar de eerdere Tom Holland Spider-Man films naartoe opgebouwd houden, terwijl het tegelijkertijd ook nog eens alle eerdere Spider-Man films met Tobey Maguire en Andrew Garfield herkend, door bepaalde personages uit die films terug te laten keren.

Het is duidelijk dat de multiverse letterlijk en figuurlijk tal van deuren heeft geopend voor Marvel om goed los te gaan qua creativiteit, waarbij vrijwel alles mogelijk is geworden. Deze film lijkt dan ook slechts een voorproefje te zijn van dingen die nog komen gaan en zoals een goed voorproefje betaamd, maakt het je zeker hongerig naar meer.

Geen overdaad

Het is wellicht waar dat door de overvloed aan slechteriken ze niet allemaal een even grote kans krijgen om opnieuw te imponeren, maar veel verschillende hoofdpersonages in één film hebben is natuurlijk niets nieuws voor een Marvel film. Daar waar het normaal gesproken de goedzakken zijn, zijn het echter nu dus de slechteriken die in de meerderheid zijn. Hier weet de film echter goed en slim mee om te gaan door de slecheriken nooit de overhand te laten krijgen, wat schermtijd betreft.

Ook maakt het een goede keuze door de overige hoeveelheid aan personages tot een minimum te beperken. Achteraf gezien was het erg slim om alleen Doctor Strange opnieuw een prominente rol in het verhaal te geven. Natuurlijk is het wel wat raar dat geen van de andere overgebleven Avengers even hun hoofd laten zien om te vragen of hun oude vriend Spidey wat hulp kan gebruiken in zijn strijd tegen tal van slechteriken die het hele land bedreigen. Maar vanuit het perspectief van de film was het wel de meest gelukkige keuze die het had kunnen maken. De film wordt hierdoor nooit warrig door een overdaad aan personages, of in de zin van dat het lastig om te volgen is wanneer je niet alle andere meest recente Marvel films of series gezien zou hebben.

Een beter ontwikkelde Spider-Man versie

Door de overvloed aan actie, visueel spektakel en tal van verrassing blijft het misschien wat onderbelicht, maar wat deze Spider-Man film ook erg goed maakt is dat het op een knappe manier het hoofdpersonage verder weet te ontwikkelen. Van alle keren dat Tom Holland het personage Peter Parker/Spider-Man heeft gespeeld is dit verre weg de meest volwassen versie, zonder verder zijn jeugdige charme te verliezen. De meest ontwikkelde versie van het personage, waarbij uiteindelijk ook duidelijkelijk wordt dat het personage opnieuw meer terug richting zijn oorspronkelijke roots zal gaan, mochten er meer Spider-Man films met Tom Holland gaan volgen.

Een reden waarom deze film een waar genot zal zijn voor de fans van het personage, ook wanneer de eerdere Tom Holland Spider-Man films wellicht niet helemaal jouw ding waren.

Mist toch iets van de eerdere films

Doordat de film zich richt op het verder ontwikkelen- en tegelijkertijd ook afsluiten van een groot aantal dingen blijft er ditmaal wel wat minder ruimte voor het vermaak. De typische humor uit de eerste twee Spider-Man films met Tom Holland en geregisseerd door Jon Watts is dan ook niet zo heel prominent aanwezig, wat ik persoonlijk toch wel wat jammer vind, aangezien dat hetgeen was wat de films vaak zo enorm uniek en vermakelijk maakten.

Dat gezegd hebbende, het is ook duidelijk dat de film meer dan genoeg anders te bieden heeft, in plaats van zijn humor. Zoals eerder gezegd zit er tal van actie en spektakel in de film, samen met een hoop verrassingen die uiteraard het leukste zijn wanneer je je niet verder in zou lezen over de film.

Waardige 'afsluiting'

De film is een waardige afsluiter van de Tom Holland trilogie, waarvan je je kunt afvragen of het wel werkelijk een afsluiter is. De deuren voor meer blijven wagenwijd open en zou ook zeer zeker welkom zijn. Ook weet de film opnieuw een goed en meer dan smakelijk voorproefje te geven van wat we de komende jaren nog meer kunnen gaan verwachen van de nieuwe fase van Marvel.

8/10