Filmrecensie: Rocky IV: Rocky vs Drago - The Ultimate Director's Cut (2021) Geregisseerd door Sylvester Stallone

Hier volgt een absoluut feit en geen mening: "Rocky IV" is de beste Rocky vervolgfilm. Het is dom, het is overdreven, het is typisch jaren '80, maar oh zo goed en vermakelijk om te kijken. In dat opzicht was er dan ook niet echt een director's cut nodig, al blijft het vaak wel interessant om te zien wat voor visie de regisseur oorspronkelijk voor ogen had, of waar hij of zij achteraf gezien minder tevreden over was. Er zal dan ook absoluut tal van voorbeelden van director's cuts die zelfs beter, of op zijn minst meer geslaagd als film zijn, dan het origineel. Is dat ook het geval met "Rocky IV: Rocky vs Drago - The Ultimate Director's Cut"? Verre van helaas.

Rommelige B-movie

Het is ontzettend zonde om te zien hoe een goede en vermakelijke film geworden is tot een rommelige B-film, die "Rocky IV: Rocky vs Drago - The Ultimate Director's Cut" toch echt is. In een poging om de film meer lagen en emoties te geven wordt hierbij vergeten dat een goede opbouw ook nodig is en dat het toevoegen van een aantal losse scènes hier niets aan toevoegd, wanneer het niet bijdraagt aan het grote geheel.

De 'willekeurig' voelende scènes halen het tempo volledig uit de film en zorgt te vaak dat dingen geforceerd aanvoelen. Een reden waarom de emoties totaal niet werken en eraan bijdragen waarom deze versie van het "Rocky IV" verhaal, die in grote lijnen verder uiteraard wel hetzelfde blijft als het origineel, als een B-versie onvoelt. Er is vaak een goede reden waarom scènes in de montagekamer sneuvelen. Voor Stallone echter blijkbaar een reden om al deze flarden en afdankertjes op te pakken en te kijken hoe ze in de film verwerkt zouden kunnen worden, zonder zich schijnbaar ook af te vragen of ze daadwerkelijks iets toe zouden gaan voegen, of wat in eerste instantie de reden was waarom de scènes gesneuveld waren.

Zelfde verhaal, alleen minder geslaagd

De film is slechrs een aantal minuten langer dan het origineel, maar wel bestaat het voor ongeveer 40 minuten uit 'nieuw' materiaal. 40 minuten, van een film die 94 minuten duurt. Met andere woorden: echt behoorlijk veel. Het veranderd hierbij zoals eerderder gezegd echt niet veel aan het verhaal, maar wel probeert het kleine nuances aan te brengen. Je kunt je hierbij echter afvragen of dit niet wat meer simpel had gekund, door bijvoorbeeld een aantal scènes langer te maken of juist in te korten en twee of drie nieuwe scènes toe te voegen, zoals gebruikelijk is voor verreweg de meeste director's cuts. Aan ongeveer de helft van een film gaan zagen is in dit geval toch net iets teveel van het goede, waardoor de sfeer en het vermaak van het origineel ook grotendeels wordt weggevaagd, naast dat de opeenvolging van scènes en opbouw van emoties nooit natuurlijk genoeg aanvoelt.

Aantal wijzigingen werken wel degelijk goed

Er valt echter niet te ontkennen dat een aantal toevoegingen en wijzigen wel degelijk goed werken. Een aantal personages komen een stuk beter uit de verf in deze film, al gaat dat vaak wel ten koste van de schermtijd van een aantal andere geliefde personages.

Wat ik een prettige wijziging vond was dat Apollo Creed in deze film opnieuw meer de Apollo uit de eerdere films was. Iemand die hongerig is naar succes en aandacht en hierbij zelfs wat trekjes van een slechterik vertoond. Ook waardeer ik hoe Drago wordt geportretteerd in deze film. Iemand die simpelweg de beste wil zijn en hieom ook tegen de beste zou willen vechten, waarbij het hem ook absoluut gestolen kan worden dat de overheid hem gebruikt voor Sovjet propaganda. Het maakt zijn personage uiteindelijk meer mensenlijk, zonder dat dit verder iets afdoet aan zijn status als klassieke film slechterik. Het sluit hierbij ook gelijk beter aan op "Creed II", waarin Dolph Lundgren terugkeert als Ivan Drago en we ook een meer menselijke kant van hem te zien krijgen, terwijl hij ook nog altijd prima als een slechterik werkt.

Je hoeft je er ook abosluut geen zorgen om te maken dat het eindgevecht, het hoogtepunt van iedere Rocky film, enorm afwijkt van het origneel. Het tweede gedeelte van de film is duidelijk het gedeelte waar minder aan gesleuteld is. Het is dan ook niet geheel toevallig te noemen dat het tweede gedeelte van de film overduidelijk beter werkt dan de eerste.

Niet beter dan het origineel

Voor fans van de filmreeks en "Rocky IV" in het bijzonder, blijft de film interessant genoeg om te kijken, om te zien wat er allemaal anders is en hoe Stallone schijnbaar voor ogen had. Ik kan me echter werkelijk waar niet voorstellen dat er ook maar iemand zal zijn die deze versie van de film uiteindelijk zal verkiezen boven het origineel.

5/10