Filmrecensie: Red Notice (2021) Geregisseerd door Rawson Marshall Thurber

Op zich zou ik er ook wel oké mee zijn als "Red Notice" niet zou bestaan. Het lijkt wellicht een ietwat vreemde conclusie, maar toch is dat hetgeen wat als eerste in me opkwam, na het zien van deze film.

Weinig vernieuwend

Dat de film slecht is kan niet gezegd worden, maar dat het uiteindelijk wel erg nutteloos aanvoelt allemaal is ook een absoluut feit. Dit komt voornamelijk omdat de film niets nieuws doet en het teveel aanvoelt als één die een hoop andere (betere) films bij elkaar heeft gegooid, om uiteindelijk tot deze film te kunnen komen.

Maar uiteindelijk is dit toch ook nog één van de redenen waarom de film nog wel altijd prima te kijken valt. Het vermaakt, zonder je ooit ook maar iets anders te bieden.

Geen geslaagde actie of avontuur

Een reden waardoor de film ook maar niet ooit écht lekker van de grond komt is omdat de actie en avontuur, ondanks het overduidelijke hoge budget, maar niet uit de verf wil komen. Probleem hierbij is het verhaal, waarin bijvoorbeeld niet de wereld gered moet worden of een grote slechterik uitgeschakeld zou moeten worden, maar in plaats daarvan om een stel boeven draait, waarbij de film je nooit echt een goede reden geeft waardoor je ook zou hopen dat deze boeven in hun missie zouden slagen.

Het meeste vermaak van de film blijft voornamelijk afkomstig van de komedie. Er bestaat ook geen twijfel over dat Rawson Marshall Thurber een prima regisseur en schrijver is wanneer het op komedie aankomt, met geweldige genrefilms als "Dodgeball: A True Underdog Story" en "We're the Millers" (ja, "We're the Millers" is een verrassend goede en leuke film) achter zijn naam, maar met het goed in beeld brengen van actie heeft hij duidelijk wat meer moeite. Het is niet heel erg slecht allemaal, maar echt spectaculair wil het maar niet worden, ondanks het feit dat de film en zijn actie momenten wel groots zijn opgezet.

Goede chemie, maar toch ineffectief

De dynamiek tussen de drie hoofdpersonen, gespeeld door Ryan Reynolds, Dwayne Johnson en Gal Gadot werkt ook werkelijk prima, maar tegelijkertijd ook helemaal niet. De chemie is daar, maar door hoe het verhaal verteld wordt werken de personages niet helemaal goed samen op het scherm en voelt het bovendien ook te vaak alsof een ieder elk in zijn/haar eigen film speelt.

Ik denk oprecht dat er nog hoop voor de drie is en dat ze wel helemaal prima en leuk samen kunnen werken in een eventuele vervolgfilm, maar het is dan allemaal wel te hopen dat het verhaal iets beter in elkaar zal zitten en er bovendien meer reden gegeven zal worden waardoor je je als kijker verbonden zal gaan voelen met één of meerdere van de personages.

Nog wel altijd goed en leuk genoeg

Ja, ondanks mijn negeative woorden kan ik de film wel degelijk nog altijd goed en leuk genoeg noemen om te kijken. Het is zeker geen film die ooit verveeld. Een prima tussendoortje, bijvoorbeeld voor op een luie zaterdagavond. Maar je moet er alleen wel op voorbereid zijn dat je absoluut niet weggeblazen zal gaan worden.

6/10