Filmrecensie: Muppets Haunted Mansion (2021) Geregisseerd door Kirk R. Thatcher

De Muppets zijn terug! Deze keer in een Halloween special. Maar is dit een match gemaakt in de hemel, of hel?

Het is absoluut een Halloween special met goede en zwakke punten. Uitendelijk is de korte film dan ook echt niet beter dan gemiddeld te noemen, wat met name de Muppet liefhebbers toch wat teleur zal gaan stellen.

Eem barrage aan grappen

Positieve nieuws is dat de korte film nog alijd de typische Muppets humor in zich heeft. En ondanks dat niet iedere grap even geslaagd is, is dat in dit geval geen enorm punt van kritiek. De film vuurt namelijk zo enorm veel grappen op je af dat er altijd wel een aantal van slagen. Humor is daarnaast enorm subjectief. Met andere woorden, wat voor de één wel als grappig zal werken, zal dat voor de ander niet het geval gaan zijn en vice verse natuurlijk. Het is daarom goed dat de film zoveel mogelijk grappen in 53 minuten weet te stampen, zodat er altijd wel iets te lachen valt, voor iedereen.

En wie houdt er nou niet van de humor en charme van de Muppets? Er is uiteraard een goede reden waarom ze al decennia lang op tv en in de bioscopen te zien zijn en populair zijn bij jong en oud. Er is dan ook eigenlijk geen goede reden te bedenken waarom je deze korte film niet zou moeten gaan zien wanneer je van de Muppets houdt, ondanks dat deze special dus werkelijk verre van perfect is.

Geen goed verhaal voor een korte special

Het blijft enigzins teleurstellend dat de film ondanks zijn korte duur wel een verhaal probeert te vertellen, die beter op zijn plek was geweest in een film die mintens twee keer zo lang zou duren. Er is simpelweg nu niet genoeg tijd voor een goede opbouw en je kunt je afvragen als het geheel niet simpelweg beter en leuker geweest zou zijn als de Muppets van kamer tot kamer zouden gaan, in een huis bezten door spoken en andere vermakelijke griezels. Het is namelijk op de momenten wanneer de film meer dan dit probeert te doen, dat het veranderd in een te beetje langdradig en niet even vermakelijke film.

Het is uiteraard ook geen al te enge Halloween special en wat doet betreft ook prima om te kijken voor de jongere kijker. Wel weet het absoluut een leuke en goede horror sfeer neer te zetten, met zijn decors en personages.

Verwacht niet teveel van je favoriete Muppet(s)

Wat ook erg fijn is, is dat de film ervoor kiest om Gonzo en Pepé als hoofdpersonen te hebben. Ik weet niet precies wanneer het was ontstaan, maar de twee zijn altijd een prima duo met volop chemie. Enigzins vergelijkbare personages, die toch tegelijkertijd weer heel erg anders van altijd zijn op een aantal fronten. Ze vullen elkaar goed aan, maar gaan ook volop hun eigen weg gedurende de film.

Dit houdt echter wel in dat er weinig ruimte is voor de andere Muppets. Verder dan simpele cameos komen de meesten dan ook niet. Bereid je dus voor om enigzins teleurgesteld te raken, wanneer je niets- of weinig van je favoriete Muppet te zien krijgt.

Het blijft ook altijd nog lastig om te wennen aan enkele van de stemmen. Kermit en Fozzie Bear blijf ik met name moeite mee houden, al leverende de stemacteurs over het algemeen nog altijd prima werk af.

Altijd weer die dekselse cameos!

Eén van de dingen waar ik wel vaak altijd nog moeite mee blijf houden, zijn de 'mens' acteurs in de Muppet films. Het is vast ook enorm lastig om met poppen te acteren, of om dit serieus aan te pakken, maar het komt te vaak slecht en geforceerd over. ik weet dat het typisch voor de Muppets is om beroemdheden in cameo's te hebben, maar ik zou het niet erg vinden waneer ze hiermee een stapje terug zullen gaan doen.

Het is daarnaast namelijk natuurlijk ook behoorlijk afleidend te noemen wanneer de film stopt om je de volgende beroemdheid te kunnen presenteren, die vaak niet eens langer dan 30 seconden te zien zal zijn en verder ook geen enkel doel in het verhaal heeft. Het feit dat dit een special voor een streamingdienst is en geen grote bioscoopfilm, houdt in dit geval ook in dat de kans vrij groot is dat je de overgrote meerderheid van deze 'beroemdheden' niet eens zal gaan herkennen.

Aardig tijdverdrijf

Nee, een geweldig verhaal heeft het niet en het gemis van een aantal andere Muppets in wat grotere rollen is ook zeker merkbaar. Maar het is ook niet te ontkennen dat het nog altijd als een vermakelijk en goed uitziende Halloween special werkt. Het is alleen absoluut geen die ik ieder jaar opnieuw zal gaan kijken. Sterker nog, één keer was absoluut meer dan genoeg.

6/10