Filmrecensie: PAW Patrol: The Movie (2021) Geregisseerd door Cal Brunker

Wie van de "PAW Patrol: The Movie" een geanimeerde "Citizen Kane" verwacht...zit er niet eens zo gek ver naast! Tenminste niet wanneer je dingen in perspectief plaatst.

Stelt niet teleur, als je weet wat je kunt verwachten

Ik weet genoeg van "PAW Patrol" om te weten dat het voornamelijk op jonge kinderen in de kleuterleeftijd is gericht. Van zo'n film hoef je dan natuurlijk ook absoluut geen film te verwachten met een gelaagd verhaal of momenten die al te spannend zullen gaan zijn. Wel een film met een lading aan vermakelijke personages, leuke humor en non-stop simpel vermaak, met prima uitziende animaties. Op die gebieden stelt "PAW Patrol: The Movie" dan ook op geen enkele manier teleur.

Zelfbewust vermaak, zonder opsmuk

Het fijne aan de film is, is dat het absoluut zelfbewust is. Het weet dat het natuurlijk belachelijk is, met zijn pratende honden die ook nog eens bijklussen als eerstehulpverleners, met ieder hun eigen expertise. In plaats van dingen dan ook realistisch of enigzins geloofwaardig proberen te maken, heeft het simpelweg lol met zijn concept en houdt het ook absoluut niet in om dingen zo overdreven en uitbunding mogelijk te maken. Dit werkt goed, aangezien het de film plezierig maakt om te kijken.

Het is hierbij ook erg prettig dat de film niet vergeten is dat veel volwassenen deze film ook zullen 'moeten' zijn, wanneer ze deze met hun kroost in de bios of thuis op de bank gaan kijken. Niet dat de humor in de film ook per se volwassen is, maar er zitten zeker een aantal woord- en beeldgrappen in de film die eerder op de lachspieren van volwassenen dan jonge kinderen zullen gaan werken.

Leuke personages

Met een film die op een serie is gebasseerd hoef je je ook geen zorgen te maken dat de personages niet goed zullen werken. Deze zijn inmiddels al ruimschoots ontwikkeld en getest op het grote publiek, gedurende de langlopende- en populaire serie. Wat goed voor de personages werkt is dat een ieder een duidelijke eigen specialiteit heeft, die vaak ook al iets over hun persoonlijkheid zegt. Het is in die zijn ook zeker niet nodig om heel erg bekend te zijn met de serie. Niet dat de film je iets uitlegt over de achtergrond van de personages of de wereld waarin ze leven, maar het geheel blijft uiteraard gemakkelijk te volgen en is ook niet moeilijk om in mee te gaan.

Het is wellicht wat storend dat ieder personage en voertuig waarin ze zich voortbeweging, duidelijk gemaakt zijn om uiteindelijk zoveel mogelijk speelgoed en andere merchandise aan kinderen (of betere gezegd papa of mama, of opa of oma, die de portemonnee zullen moeten trekken) te kunnen verkopen, maar je kan het de film eigenlijk niet kwalijk nemen dat het aan slimme marketing doet.

Prima vermaak voor kinderen (en stiekem ook ouderen)

Het verhaal is uiteraard zeer rechtlijning te noemen en er zijn geen grote conflicten of al te serieuze dramatische ontwikkelingen. Het is net als zijn hoofdpersonages onschuldig en schattig om te zien, met daarnaast ook prima humor en voldoende avontuur om de kleinsten te vermaken, in een prettig snel tempo. Grote kans dat daarnaast de volwassenen die deze film mee gaan kijken zich ook stiekem prima zullen gaan vermaken. De film is dan ook echt verrassend leuk en goed, zou ik zelfs willen zeggen.

7/10