Filmrecensie: Copshop (2021) Geregisseerd door Joe Carnahan

"Copshop" is niet een film waar veel mensen het nog over zullen gaan hebben over een aantal jaar, maar dat zou eigenlijk niet terecht zijn. Het is namelijk een beste lekkere film, die er ook zeer zeker goed in slaagt om origineel te zijn.

Stijlen die elkaar goed versterken

De film heeft een redelijke unieke stijl, die doordrenkt is van komedie, maar die je niet constant probeert te laten lachen. De humor van de film is niet eens subtiel te noemen, maar toch voelt het nooit als een overdreven komedie door de balans die het weet aan te brengen. Het is simpel gezegd een prima balans van actie, komedie en crime-thriller elementen, waarbij de één nooit continue de overhand voert, maar waarbij alle elementen elkaar wel versterken.

Niet verrassend, maar toch origineel

De film is niet eens verrassend te noemen, maar toch weet het als origineel en leuk te werken, met name ook door de ontwikkelingen in het verhaal. Ondanks dat de film zich voor het grootste gedeelte op één locatie afspeelt, een politiestation, is er enorm veel variatie. Niet alleen qua gebeurtenissen, maar ook zeer zeker qua personages. Iedereen is uniek te noemen, ondanks dat het wel behoorlijke karikaturen zijn. Dat wil niet zeggen dat de film niet voldoende realisme heeft. Zoals eerder gezegd weet de film een prima balans te creëren, waardoor er ook voldoende spanning aanwezig is.

Het tempo is ook lekker hoog, wat ook inhoudt dat sommige verhaallijnen en personages misschien wat onderontwikkeld blijven, maar het zorgt er aan de andere kant wel voor dat er nooit tijd is om je überhaupt te kunnen vervelen. Iets waar de actie ook voor zorgt. Denk alsjeblieft niet dat doordat de film zich voornamelijk op één locatie afspeelt dat er geen ruimte voor spektakel zou zijn. Regisseur Joe Carnahan laat wederom zien dat hij een prima actie regisseur is, zelfs wanneer hij minder middelen of budget tot zijn beschikking heeft, zoals met deze film het geval was.

Mist een duidelijke hoofdpersoon

Het is wellicht waar dat de film wel alsnog een goede focus mist. Er is eigenlijk niet één duidelijke hoofdpersoon en de film concentreert zich voornamelijk op Alexis Louder, Gerard Butler en Frank Grillo, maar nooit gelijkmatig. Het blijft dan ook lang vaag achter welk personage de film wil dat je je gaat scharen, waardoor je je ook nooit verbonden voelt met de personages en bepaalde ontwikkelingen. Ondanks dat weten de personages nog wel altijd vermakelijk te blijven.

Leuk vermaak

De film werkt als een prima, makkelijk weg te kijken, tussendoortje voor wanneer je eens vermaakt wilt worden met iets wat simpel, spectaculair en ook nog eens humoristisch is. De film doet veel dingen en doet dit vrijwel allemaal goed.

Origneel en prima vermaak!

7/10