Filmrecensie: Distancia de rescate (2021) Geregisseerd door Claudia Llosa

"Distancia de rescate" staat ook wel bekend onder de Engelse titel "Fever Dream". Een titel die wel redelijk perfect een weergave van de film geeft. Net als een koortsdroom weet je niet altijd goed wat er precies gebeurt en zijn dingen dan ook verre van logisch. Veelal geen prettige ervaring ook uiteraard. Waarom dan iemand bedacht zou hebben dat het wel een goed idee zou zijn om een film te maken die als koortsdroom aan zou voelen...

Verwarrende symboliek en thematiek

Er is weinig mis met een film die meer om symboliek en thematiek draait dan dat het daadwerkelijk een verhaal probeert te vertellen. Het kan absoluut een ijzersterke film opleveren, die ook echt als een belevenis aanvoelt en je achteraf nog lang bij zal blijven. Dan moet de symboliek en thematiek echter wel duidelijk zijn en ook enigzins goed te volgen, zodat je mee- en volledig op kan gaan in het geheel. "Distancia de rescate" lijkt dinger echter liever zolang mogelijk vaag te willen houden. Iedere keer wanneer het voelt alsof het riching een conclusie gaat, neemt het weer een totaal andere bocht met het verhaal. In plaats van dat dit dingen fris en verrassend maakt, werkt het voornamelijk enorm onbevredigd.

Opbouw zonder goede conclusies

Het is ook duidelijk dus een film die bijna volledig uit opbouw bestaat. Bij opbouw mag je echter toch ook altijd een uiteindelijke conclusie verwachten. Het is wellicht waar dat doordat de film het liefst zo vaag mogelijk blijft, het einde en de film als geheel voor iedereen wat anders kan betekenen. Dit neemt echter niet weg dat de film te vaak half doordacht lijkt.

Het voelt absoluut alsof het script nog een stuk of twee herzieningen nodig had om alle thema's ook daadwerkelijk goed met elkaar te kunnen verbinden. In plaats daarvan is het nu te vaak een beetje een ratjetoe de af en toe alle kanten op gaat. Personanges verdwijnen soms even makkelijk als dat ze geïntroduceerd worden en hele verhaallijnen worden afgekapt voordat ze tot iets interessants weten te ontwikkelen. Absoluut zonde, want de film lijkt vaak wel interessante ideeën te hebben.

Alsnog fascinerend

Ik kan tegelijk ook niet ontkennen dat de film alsnog redelijk fascinerend werkt. Je wilt toch constant weten hoe dingen zich gaan ontwikkelen en wat er achter het mysterie zit. De film weet hiermee toch behoorlijk goed je aandacht vast te houden, ook al blijft de beloning dus wel te vaak uit.

De aandacht wordt ook goed vastgehouden dankzij de acteerprestaties, waarbij er eigenlijk maar twee grote rollen te vermelden zijn en twee bijrollen, gespeeld door de kinderen uit de film. Ook visueel is er weinig mis met de film en is het in dat opzicht ook een goed geregiseerde film. Het is wellicht echter ook waar dat regisseur Claudia Llosa hierbij te veel oog had voor de stijl en te vaak te weinig voor de daadwerkelijke inhoud.

Goed om te kijken, maar weinig bevredigend

De uiteindelijke conclusie kan dan ook zijn dat de film goed is om te kijken, maar uiteindelijk wel te hol aanvoelt wanneer het daadwerkelijk op het verhaal en alle verbindende elementen aankomt. Wees ook bereid om zelf het meeste werk te moeten doen om de puzzelstukjes op hun plek te leggen, want de film zelf doet uiteindelijk weinig waneer het aankomt op conclusies of uitleg.

6/10