Filmrecensie: Sonic the Hedgehog 2 (2022) Geregisseerd door Jeff Fowler

Films die op videospellen zijn gebasseerd, zijn vrij universeel gehaat, wat zeer zeker ook komt omdat ze vaak (onnodig) onder een vergrootglas worden gelegd. Toch was de eerste "Sonic the Hedgehog" film vrij geliefd en goed ontvangen, terwijl ik echt niet inzag waarom. Gewoon oké, maar voornamelijk toch ook een zeer standaard en voorspelbare genrefilm, waar ik verder ook echt niet meer veel van weet. Ik zat dan ook niet enorm te wachten op deze vervolgfilm, die gelukkig zeker niet minder is dan zijn voorganger, maar ook niet beter.

Kan ditmaal veel achterwege laten

Het grote voordeel dat deze film heeft is dat het de introducties ditmaal achterwege kan laten. Het houdt in dat het zich meer op het verhaal kan focussen, waar het echter niet enorm goed gebruik van maakt.

Wat wel scheelt is dat het verder kan kijken dan het standaard 'normaal persoon/buitenbeentje ontmoet een vreemd wezen' verhaal, waarin alle bijbehorende clichés uit de kast getrokken worden. Het is zelfs zo dat ditmaal James Marsden nauwlijks in de film aanwezig is, waardoor het ook echt veel meer Sonic zijn film is. Dit maakt de film zeker vermakelijk, vooral wanneer Sonic zijn niet als een klein kind gedraagt, maar van zijn speciale kwaliteiten gebruik maakt om de dag wederom van de boosaardige Dr. Robotnik te redden.

Meer Sonic zijn film

Door te zeggen dat dit meer Sonic zijn film is, hoef je niet te denken dat de kleine blauwe egel ook gelijk in zijn eentje de hele film moet dragen. Hij wordt opnieuw bijgestaan door Tails en krijgt ditmaal ook bezoek van Knuckles, met de stem van Idris Elba. Absoluut een welkome toevoeging en ik zou er zelfs een voorstander van zijn om meer personages uit de videospellen in de films te laten verschijnen, al loop je hierbij uiteraard wel altijd het risico dat je film wat vol en druk zou gaan worden.

Wat het in ieder geval doet, is voor een beter balans zorgen tussen zijn meer 'cartoon' achtige aspecten, zoals zijn komedie overdreven actie en fantasievolle personages en zijn 'echte' wereld elementen. En met balans bedoel ik dat het niet per se in evenwicht hoeft te zijn, maar dat zijn meer 'cartoony' videospel elementen best wat meer aanwezig mogen zijn, aangezien dit beter bij het personage van Sonic past dan de echte wereld, met zijn menselijke personages en bijbehorende 'echte' emoties en drama.

Blijft simpel en meer een kinderfilm

Het verhaal blijft opnieuw echter wel erg simpel en zeer zeker ook niet verrassend. Ja, prima vermaak, maar ook absoluut nooit meer dan dat. Nooit echt spannend, nooit enigzins verrassend en je hoeft deze film ook niet te kijken voor interessante ontwikkelingen of sterk geschreven personages. Het is een wat luie films soms wat zijn verhaal betreft, wanneer het denkt dat het genoeg is om maar zo luid, kleurrijk en druk als mogelijk te zijn.

Het is dan ook zeker waar dat deze film veel leuker om te kijken voor jonge kinderen dan volwassenen is. Voor volwassenen is er echter gelukkig ook altijd nog Jim Carrey, die de film niet alleen opnieuw wat meer gewicht brengt, maar ook wat broodnodige 'volwassen' en minder voorspelbare humor. Geen idee wat zijn plan verder was en waarom Sonic het opnieuw moest ontgelden, maar het is absoluut niet te ontkennen dat het simpelweg vermakelijk is om Carrey lekker gek te zien doen en uit zijn plaat te zien gaan tegen personages waarmee hij uiteraard niet eens op de set stond.

Een goede stijl voor deze film

Visueel gezien is de film ook vrij indrukwekkend. De effecten houden iets neps, maar dit past juist goed met de overdreven karikaturen en videospelconcept van de film. Een film als deze hoeft abosluut niet hyperrealistisch te zijn. Liever fantasievol en meer overdreven dan dat graag! Gelukkig is dat ook iets wat deze film goed begrijpt.

Vermakelijk

Een film waar ik niet bijster enthousiast over kan zijn omdat het wel erg simplistisch blijft, maar het blijft tegelijk wel prima vermaak bieden. Zeker geen slechte film dus! Vooral niet voor de jongeren onder ons en de personen die nog altijd warme herinneringen aan Sonic en kompanen bewaren.

6/10