Filmrecensie: Koati (2021) Geregisseerd door Rodrigo Perez-Castro

De tijd dat alleen goede, of zelfs enigzins redelijke, animatiefilms alleen uit de Disney studios kwamen ligt inmiddels ruimschoots achter ons. Tegenwoordig is het proces dankzij computereffecten ook een stuk goedkoper en minder tijdrovend geworden, waardoor er ieder jaar tal van hele aardige animatiefilms verschijnen. Is "Koati" daar ook één van? Dat zou ik toch echt niet willen zeggen.

Voor de jongsten onder ons

Het is een film die vooral op erg jonge kinderen is gericht. In dat opzicht heeft de film ook zeker zo zijn kwaliteiten en waarde. Het is gemakkelijk te volgen, heeft een aantal vermakelijke personages en genoeg humor en kleurrijke plaatjes. Dit zijn echter allemaal dingen die uiteraard niet heel bijzonder- of moeilijk te doen zijn voor een animatiefilm, waarbij de mogelijkheden onbegrensd zijn. 'Niet bijzonder' is dan ook een vrij goede beschrijving voor "Koati".

Weinig uniek

Ja, het is zeker vermakelijk. Het heeft een lekker tempo en zoals gezegd zijn de personages en humor ook meer dan prima. Het verhaal is avontuurlijk genoeg, maar ook wel erg simplistisch en rechtlijnig. Een typisch verhaal waarin onze helden van punt A naar B moeten, waarbij ze tal van andere personages tegen het lijf lopen.

Weinig unieks dus, waarbij je ook zeer zeker geen subplots hoeft te verwachten. Genoeg om te zorgen dat de jongsten onder ons zich niet zullen gaan vervelen, maar absoluut te weinig om dit ook een hele goede of originele film te maken. Hier is bijvoorbeeld de slechterik ook te weinig aanwezig voor in de film, die ook geen duidelijk genoeg gevaar vormt. Het is ongetwijfeld bewust allemaal vrij braaf en simpel gehouden om de jongsten onder ons te kunnen vermaken.

Acceptabele animaties

Qua animaties is de film ook wel erg 'plat'. De 2D animaties zijn er ook werkelijk als 2D uit, waarbij het vaak niet helemaal lekker samen komt met de 3D achtergronden. Het ziet er allemaal alsnog vrij acceptabel uit en het kleurgebruik is bijvoorbeeld ook prima te noemen, maar het is allemaal zeker niet het beste wat het genre te bieden heeft. Beter dan iets beter dan gemiddeld kan ik het dan ook niet noemen en ik denk dat ik daarmee nog vrij mild ben.

De stemmen zijn allemaal vrij goed gecast, al is op momenten wel erg duidelijk dat de acteurs maar wat zeggen, zonder dat ze weten wat er op het scherm gebeurt. De juiste emoties zijn vaak niet helemaal daar, maar het is niet te storend allemaal.

Niet slecht voor wat het is

Het komt erop neer dat de film, ondanks dat het in werkelijk alle opzichten niet heel bijzonder is, prima om te kijken is voor de jongsten onder ons. Ook de ouder(s) zullen niet al te grote problemen met deze film gaan hebben, al zal er uiteindelijk ook maar weinig van blijven hangen.

6/10