Filmrecensie: A Royal Runaway Romance (2022) Geregisseerd door David Weaver

Films waarin prinsessen vallen voor een 'gewone' volkse jongen, of vice versa natuurlijk, zijn zeker niet uniek en iets waar vroeger al tal van sprookjes over geschreven. Het heeft iets universeels en van alle tijden. Het spreekt enorm tot de verbeelding en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat het nog altijd een populair onderwerp is voor romantische films. "A Royal Runaway Romance" is zeker geen film die iets heel erg nieuws of interessants toevoegt, maar het is gelukkig wel een meer dan prima genrefilm, zij het wat simpel.

Een leuke benadering

Wie bewust een Hallmark Channel film gaat kijken zal gelukkig ook niet opzoek zijn naar al te veel originaliteit. Eerder een film die simpel is, zonder echt drama, maar met tal van vrolijke pesonages en een lief liefdesverhaal. De film weet ook genoeg van dit alles te bieden en ook nog eens op een dusdanige manier te brengen, die beter en voornamelijk ook leuker is dan de gemiddelde Hallmark Channel genrefilm.

Dit komt vooral door het concept. Daar waar Hallmark Channel films zich altijd in de 'echte' wereld afspelen, doet deze dat zeer zeker ook, maar zijn hele koninklijke verhaallijn geeft de film toch ook iets anders. Iets meer fantasievols, romantischer en een benadering waardoor veel zijn komedie ook prima uit de verf weet te komen.

Wel erg standaard en simplistisch

De film weet dus effectief te zijn, maar het blijft hierbij wel enorm simplistisch en standaard, waardoor de film ook enorm voorspelbaar blijft. Het is de reden waarom ik de film absoluut geen geweldige zou willen noemen, al blijft het zeer zeker meer dan prima om te kijken voor de liefhebbers van het genre, al zal ook voor hen het een probleem blijven dat de film wat van zijn magie verliest naarmate het richting het einde gaat.

Leuke personages, met een gebrek aan geloofwaardigheid

De personages in de film zijn vrij goed, maar ik had toch af en toe wat problemen met hun geloofwaardigheid. Zo lijkt Philippa Northeast toch niet helemaal perfect gecast. Ze kan prima acteren, alleen krijg je bij haar nooit de indruk dat je hier met een personage te maken zou hebben die van adelijk bloed is en een koninklijke opvoeding heeft genoten. Ze komt hier veel te 'gewoontjes' voor over, wat deels bij haar personage past, maar waar wel erg in doorgeslagen wordt. Zij en Brant Daugherty hebben daarnaast niet belachelijk veel goede chemie samen.

Het blijft allemaal goed genoeg om in mee te kunnen gaan, maar het geeft de film niets waardoor de vonken er ooit vanaf springen, of waardoor zijn 'naïef en beschermd opgevoed meisje komt voor het eerst in de grote boze mensenwereld'-benadering ooit echt goed weet te werken.

Effectieve genrefilm

Een film met dus genoeg problemen, maar wel één die simpelweg prima om te kijken blijft. Standaard, simpel en voorspelbaar, maar daardoor gelukkig zeker niet minder effectief. De film is lief, vermakelijk en zeer licht verteerbaar, waarbij je niet bang hoeft te zijn voor zware dramatische ontwikkelingen, waardoor de film absoluut goed om te kijken blijft wanneer je in de stemming zou zijn voor romantiek zonder gedoe.

6/10