Filmrecensie: Magic Mike's Last Dance (2023) Geregisseerd door Steven Soderbergh

Ah, de langverwachte conclusie van de epische Magic Mike saga...Het is altijd wat lastig om serieus over de Magic Mike films te kunnen spreken, wat het iedere keer ook weer verrassend maakt dat ze eigenlijk verdraaide goed en leuk om te kijken zijn, met deze derde film als absoluut hoogtepunt.

Enorm vermakelijk

Ik weet wel vrij zeker dat ik alle voorgaande Magic Mike films heb gezien, maar toch kan ik niet zeggen dat ik ook maar iets van de verhalen kan herinneren. Zo denk ik ook niet dat ik over een aantal maanden nog veel kan navertellen over het verhaal van "Magic Mike's Last Dance", maar om de één of andere reden komen de films er iedere keer weer mee weg.

Het zal voornamelijk te maken hebben met het feit dat de films enorm vermakelijk om te kijken zijn. Simpel, orgineel, niet terughoudend. Anders dan welke filmserie dan ook eigenlijk. Dat ook de makers en acteurs veel plezier hebben met het maken van deze films blijkt niet alleen uit het feit dat dit inmiddels de derde film, maar het het straalt ook wel echt af aan de films zelf, wat op zijn beurt ook weer aanstekelijk weet te werken voor de kijker.

Menselijk

Dat de films vooral om lol en plezier draaien houdt echter verder niet in dat het ook belachelijk is. De benadering van regisseur Steven Sodenbergh zou als professioneel, serieus en menselijk omschreven kunnen worden.

De film houdt iets enorm realistisch. Niet zozeer door het verhaal, maar wel door de mensen om wie het draait en hoe ze gespeeld worden door de acteurs. Het is duidelijk dat Sodenbergh zijn acteurs veel vrijheden geeft, los van de sterk gechoreografeerde dans scènes uiteraard.

Iedereen in de film omarmt zijn rol

Deze vrijheden betalen zich absoluut uit. Channing Tatum maakt zijn rol zich helemaal eigen. Hij is 'Magic Mike', met iedere vezel in zijn lichaam en omarmt de rol volledig. Ook een grote reden waarom de films, inclusief deze, zo goed weten te werken: Iedereen neemt zijn en haar rol serieus, ondanks dat wellicht alles schreeuwt om dat niet te doen.

Selma Hayek is daarbij ook een zeer welkome nieuwe aanvulling aan de cast. Als vrouwelijke hoofdrolspeler geeft ze de film een verrassende hoeveelheid diepgang en menselijkheid.

Probeert niet meer te zijn dan dat het is

Al is 'diepgang' verder wel een behoorlijke relatief begrip in deze film, die qua verhaal niet enorm veel om het lijf heeft (no pun intended. Of misschien toch ook wel). Doordat het om zijn personages draait weet het echer toch knap interessant te blijven. Het houdt de film gaande en daarbij ook enorm vermakelijk, zonder dat het dingen overcompliceert.

Je kunt absoluut niet zeggen dat deze film meer probeert te zijn dan dat het in daadwerkelijkheid is. Je kunt hierbij ook zeggen dat het dingen wellicht wat te simpel houdt. Zo is er eigenlijk geen groot conflict in de film en is het ook behoorlijk rechtlijning. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat het erg lastig geweest zou zijn om de film niet in clichés en voorspelbaarheden te laten vervallen als het zijn verhaal iets verder had doorontwikkeld. Je kunt dus stellen dat juist door simplistisch en 'klein' te blijven, de film origineel om te kijken blijft. Het zorgt er daarnaast ook abosluut voor dat het meer te genieten valt als 'simpel' vermaak.

Werkt boven verwachting goed

Een film die eigenlijk helemaal niet zou mogen werken, maar dat toch knap weet te doen. Ik had het ook niet verwacht, maar ik kan niet ontkennen dat "Magic Mike's Last Dance" één van de meest vermakelijke films is die ik in lange tijd heb gezien.

Mocht dit daadwerkelijk Magic Mike zijn laatste dans blijken te zijn dan gaat hij eruit met een absolute knaller. Een heerlijk onbevangen film die zich richt op simpel vermaak, terwijl het er tegelijk knap in weet te slagen om realistisch en zeer mensenlijk aan te doen.

8/10