Filmrecensie: Ambulance (2022) Geregisseerd door Michael Bay

De film is eigenlijk exact wat je verwacht van een actiefilm van Michael Bay, die zich voornamelijk in en in de directe omgeving rond een rijdende ambulance afspeelt, die op zijn staart wordt gezeten door de politie. Of dit goed of slecht nieuws is, is deels afhankelijk van hoe goed je Bay zijn voorgaangde films hebt kunnen pruimen, al blijf ik het ergens ook lastig vinden om in te denken dat mensen zich niet goed vermaakt zullen gaan voelen door deze film.

Werkt dankzij, of ondanks zijn concept

Nee, het concept klinkt misschien niet heel aantrekkelijk. In de eerste plaats lijkt een ambulance en keiharde actie iets wat enorm met elkaar contrasteert en hoeveel actie en originaliteit kun je in een film stoppen die zich voornamelijk in een rijdend voertuig afspeelt? Tot op zekere hoogte beperkt de film hier zichzelf ook absoluut mee in zijn mogelijkheden, maar dat neemt niet weg dat de film wel degelijk prima weet te werken.

Het is hierbij wel wat lastig te zeggen of het juist dankzij zijn concept is, of dat de film ondanks zijn concept goed te werken. Het geeft de film aan de ene kant voldoende originaliteit, maar aan de andere houdt het de film ook wel wat 'klein'. Niet zozeer in termen van zijn actie of spektakel, maar meer qua zijn verhaal en personages, wat door zijn benadering wel erg simplistisch blijft allemaal.

Voldoende variatie

Het blijft echter razendknap hoe de film vrij constant actie weet te bieden, zonder hierbij continue in herhaling te vallen. Het valt ook absoluut niet te ontkennen dat wanneer het op actiescènes aankomt, er maar weinig regisseurs zo getalenteerd als Michael Bay zijn.

Door zijn concept en locaties blijft het verhaal letterlijk en figuurtijk altijd in beweging. Het gaat hierbij ook altijd vooruit, wat erg prettig is en ervoor zorgt dat je echt midden in de actie waant.

Het is enorm overdreven allemaal en verre van realistisch, maar simpelweg heerlijk om te kijken. Het bezorgt de film een lekker tempo, waardoor je niet eens door zult hebben dan de film langer dan 2 uur lang is, wat vrij lang is voor een film met zo'n concept als deze. Daarnaast weet het de film voldoende spanning mee te geven, waardoor de personages ook nog eens redelijk weten te werken, ondanks dat ze niet allemaal even goed geschreven zijn.

De acteurs maken er het beste van

Dat de personages weten te werken komt ook absoluut door zijn acteurs. Jake Gyllenhaal is toch wel echt in schot in de roos voor de film. Met zijn 'gekte' en kwaliteiten als acteur weet hij zijn personage een juiste balans mee te geven van een slechterik en één waarvoor je ook alsnog kunt juichen. Yahya Abdul-Mateen II is ook zeker goed op zijn plaats, al houdt her hier ook wel op met zijn goede, leuke en/of echt interessante personages. Het is gelukkig allemaal genoeg, maar er mist af en toe toch wel een 'echte' held in de film, of één die gewichtig genoeg is om Jake Gyllenhaal tegengas te bieden.

Ook voor meerdere keren leuk

Het is zeker niet de beste actiefilm die je ooit zult gaan zien, maar het is absoluut wel één die meer dan voldoende vermaakt en spektakel weet te bieden. Het is dan ook één van de zeldzame moderne actiefilms die ik gerust binnenkort nog eens zou willen zien!

7/10