Filmrecensie: Panama (2022) Geregisseerd door Mark Neveldine

Met "Panama" heeft Mel Gibson definitief het territorium van films betreden die voorrheen voornamelijk besteed was aan Steven Seagal. Het type actiefilm die enorm goedkoop gemaakt is, zonder goede actie en met een nog goedkoper en slechter verhaal.

Een actiefilm zonder actie

Een stomme en simpele actiefilm kan uiteraard alsnog enorm vermakelijk en prima om te kijken zijn, maar dan moet deze op zijn minst wel wat actie bieden. Deze film lijkt zijn budget voornamelijk aan de tropische locaties en het salaris van Mel Gibson besteed te hebben, want qua actie hoef je absoluut niet veel van deze film te verwachen.

Het is het type film wat denkt dat snel montagewerk en flitsende beelden genoeg is om je aandacht vast te houden en te vermaken, terwijl het voornamelijk alleen een stel naar elkaar grommende en intens starende macho mannen toont, die ondetussen ook een wedstrijdje doen wie de meest indrukwekkende gezichtseharing heeft (winnen ze toch niet van mij), terwijl ze omringt zijn door schaarsgeklede vouwen die echter nog altijd meer om het lijf hebben dan het verhaal van de film. Zelfs wat simpele achtervolgings- of pief, paf, poefscènes waren duidelijk al te hoog gegrepen voor deze film.

Zeer matig verhaal

En als het verhaal nou een beetje goed of interessant genoeg was, had de film natuurlijk alsnog prima kunnen werken. Ik heb echter totaal geen idee wat er gaande is in deze film. Geen idee wie al deze figuren zijn en wat hun missie is. Niet omdat het verhaal zo enorm complex geschreven is, maar omdat het zo enorm onsamenhangend is en op geen enkele manier ooit leuk of interessant wordt gemaakt, waardoor je ook snel al je aandacht zal verliezen.

Dit is enorm vaak het probleem met dit soort type films, die dan ook allemaal lijken alsof ze uit dezelfde fabriek komen. Niet dat er een enorme markt voor zal zijn, maar met het aantrekken van een grote ster zorgen dit soort film er blijkbaar wel voor dat de film alsnog winstgevend weet te zijn.

Geen grote Mel Gibson-show

Maar nee, verwacht ook absoluut niet dat Mel Gibson de grote held van de film is. Hij speelt een personage die zich letterlijk en figuurlijk meer op de achtergrond houdt gedurende de gehele film. Wanneer ik zeg dat hij 10 minuten in de film zit is dat misschien al een hoge schatting. Het is dan ook een rol die gemakkelijk weggelaten had kunnen worden, zonder dat dit invloed op het verhaal zou hebben gehad.

Wat wel vaststaat is dat hij nog altijd verreweg de beste acteur in de film is. Zoals eerder gezegd komen de andere acteurs niet heel veel verder dan intens staren en enorm macho richting elkaar praten, wanneer ze niet aan het grommen zijn. Niet nodig om te zeggen dat de personages dan ook niet helpen om deze film alsnog enigzins leuk te kunnen maken.

Laat maar liggen deze film

Zo'n film die je vroeger al vrij snel op de bodem van de grabbelbak voor een handvol euros, of 3 voor 5 euro, gevonden zou hebben. De bodem van de grabbelbak is echter een prima- en ook de enige juiste plek om deze film te laten liggen.

3/10