Filmrecensie: Rescued by Ruby (2022) Geregisseerd door Katt Shea

Een film met een hond die exact zo verloopt als je verwacht. Het is een enorm brave en voorspelbare film, maar is dat ook erg? Zowel ja als nee.

Prima voor het hele gezin

Het kan simpelweg echt niet ontkent worden dat er een grote markt voor deze film is. Het is enorm simpel, voorspelbaar en aaibaar, maar dat maakt de film wel gelijk prima geschikt voor het hele gezin. Ik ga ook echt niet ontkennen dat de film gewoon prima om te kijken is. Maar zelfs de mensen die van deze film genieten zullen toch moeten toegeven dat het allemaal niet bijster bijzonder is, qua originaliteit en algeheel verhaal.

Wel erg simplistisch

Je hebt film die simplistisch zijn en je hebt films die simplistisch. En deze film...is wel héél erg simplistisch. Het verloopt precies zoals je verwacht en het doet ook werkelijk niets om je enigzins te verrassen.

Je hoeft bij deze film ook zeer zeker niet bang te zijn dat het ooit te zwaar zal gaan worden. Alles aan deze film is licht, zo ook zijn drama. Het is erg braaf en lief, wat prima is natuurlijk, maar het zet er verder ook weinig anders tegenover waardoor de film enigzins bijzonder of verrassend weet te zijn. Echte grote conflicten of serieuze obstakels die overwonnen moeten worden zijn er niet in het verhaal.

Ook simplistisch gemaakt

De film is niet alleen enorm simplistisch met zijn verhaal, maar ook met de manier waarop het gemaakt is. Het doet alles wat het moet doen en ook absoluut niet meer dan dat. Nooit een extra stapje om dingen net even iets levendiger in beeld te brengen en het houdt zich er ook niet mee bezig om dingen af en toe net even iets interessanter of spannender te maken. Het heeft een enome 'gemaakt voor tv' gehalte, in zo'n beetje alle opzichten denkbaar. Dit geldt ook zeek zeker voor het acteerwerk, die de emoties uit het verhaal maar zeer matig over weten te brengen.

De band tussen mensen en dier is nog enigszins goed en voelbaar door de gehele film, wat uiteraard niet geheel onbelangrijk is voor een film met een concept als deze.

Prima om te kijken, maar daardoor nog geen goede film

Nog altijd een prima film om te kijken, maar veel te simplistisch om het daarnaast ook een goede film te kunnen noemen.