Filmrecensie: Cyrano (2021) Geregisseerd door Joe Wright

Iedereen kent het verhaal van Cyrano, ook wanneer je denkt dat je het niet kent. Door de jaren heen is het inmiddels zo vaak verteld, in enorm veel verschillende vormen. Is er dan ook nog écht iets nieuws wat je zou kunnen doen met het verhaal of de benadering? Altijd, wanneer je de juiste mensen op de juiste plek hebt zitten, zoals gelukkig voor deze versie van "Cyrano" het geval was.

Vrij complete film

Het is voor mij een vrij complete film. Een goed verhaal, prima acteurs, een prachtige aankleding en de kunding regie van Joe Wright die alles samen weet te brengen en van "Cyrano" een prima kijkervaring maakt. Het is niet zonder zijn problemen, maar deze problemen zijn gelukkig ondergschikt aan de elementen van de film die wel meer dan prima weten te werken.

Slimme hedendaagse casting

Je kunt zeggen dat de film voornamelijk met zijn casting verschilt van andere film en toneelversies van het verhaal, door voor Peter Dinklage als Cyrano en Kelvin Harrison Jr. als Christian te gaan. Het uiterlijk van de twee helpt om het verhaal een nieuwe dimensie te geven, al blijft het verhaal in de kern uiteraard wel exact hetzelfde. Slimme hedendaagse casting, die in de context van het verhaal ook nog ens prima weet te werken.

Het is ook niet geheel verrassend dat Peter Dinklage zijn rol met verve weet te vertolken. Hij gaat goed op in zijn rol, waardoor hij vanaf het eerste moment ook direct weet te overtuigen als de welbespraakte Cyrano de Bergerac, die uiteraard voor het grootste gedeelte ook de film draagt.

Indrukwekkend uitziende film

Naast zijn casting werkt de film ook voornamelijk goed door hoe deze eruit ziet. Het is niet moeilijk om meegesleept te worden door het verhaal wanneer de film er zo goed uitziet als deze. De prachtige sets en kostuums voeren je naar het Frankrijk van de 17e eeuw en alles is vakkundig in beeld gebracht door het goede camerawerk en de sterke regie. Met films als "Pride & Prejudice" en "Atonement" had Wright uiteraard al eerder laten zien dat hij prima instaat is om een tijdsperiode van welleer te vangen.

Niet sterk als een musical

Maar ja, zoals gezegd is de film zeker ook niet zonder zijn problemen. Zo begrijp ik dat de meest bekende versie van het Cyrano verhaal een musical is, maar dit is wat mij betreft niet iets wat ook in deze film aanwezig had hoeven te zijn. Het verhaal spreekt al voor zich en de emoties en drama in de film werkt toch het beste wanneer dit allemaal niet gezongen wordt.

Gelukkig gaat de film echter nooit volledig de musical richting op. Het is zelfs behoorlijk subtiel met zijn muzikale momenten en het is ook geen film waarbij je enorm veel dans of spektakel hoeft te verwachten, wat zijn muzikale momenten betreft. Tot op zekere hoogte werkt het dan ook nog altijd prima en weet de film een fijne balans te creëren, maar het blifjt toch wel ietwat storend hoe de musical elementen in de weg staan van de ontwikking van zijn drama en emoties. De film is dan ook voornamelijk meeslepend qua verhaal en aankleding, maar zeer zeker niet qua emoties.

Effectief en welkom

Wel weet de film absolute nog altijd een effectieve en welkome 'moderne' nieuwe vertelling van het bekende verhaal te zijn, die zeer zeker de moeite waard is, ook al zou je al goed bekend zijn met het verhaal en eerdere uitvoeringen hiervan.

8/10