Filmrecensie: One December Night (2021) Geregisseerd door Clare Niederpruem

Ah, Hallmark Channel. We ontmoeten elkaar wederom. Geen idee hoe het kanaal buiten de kersperiode succesvol blijft opereren. Het is namelijk rond deze periode dat het kaneel floreert, door tal van kerstfilms uit te spuwen die vaak wel erg braaf zijn en vaak ook een vast patroon volgen, maar hierbij af en toe alsnog de juiste snaar weten te raken, wat betreft het verhaal en sfeer. Iets waar deze film gelukkig ook aardig in weet te slagen.

Gemakelijke, hapklare film

Dat Hallmark channel films vaak wel erg braaf en ook voorspelbaar zijn gaat natuurlijk ten koste van bijvoorbeeld de originaliteit, maar er zitten ook wel degelijk voordelen aan. Het heeft iets troostend en kalmerends om te weten dat wat je voorgeschoteld gaat krijgen geen zware kost zal gaan zijn en het is ergens ook prettig om te weten wat je allemaal ongeveer zou kunnen gaan verwachten. Het maakt de film net zo makkelijk weg te happen als een schoteltje kerstkoekjes, waarbij je achteraf ook een voldaan gevoel zult gaan hebben, al maakt de smaak zelf behoorlijk minder indruk.

Succesvol als genrefilm

Wat je dus vooral over de film zou kunnen zeggen is dat het aan zijn taken voldoet, zonder de moeite te nemen om ook maar een klein beetje extra te doen. Het zorgt de film dat de film effectief is en dat er eigenlijk ook niet genoeg is waardoor je de film zou kunnen haten. Het tempo is prettig en de film heeft er ook absoluut van dat het zich op meerdere personages richt, waardoor er ondanks de voorspelbaarheid nog wel altijd genoeg variatie in de film aanwezig is. Het werkt dan ook goed voor wat het is, waarbij de kans aanwezig is dat je zelfs in de kerststemming zult gaan komen.

Ik ben persoonlijk ook blij dat het verhaal zich niet alleen maar richte op een standaard liefdesverhaal, maar dat zaken zoals familie en vriendschap ook een rol spelen. Allemaal klassieke thema's en nogmaals, de film doet ook weinig bijzonders met zijn verhaal, maar het voldoet simpelweg wel goed genoeg allemaal om dit een succesvolle genrefilm te kunnen noemen.

TV-kwaliteit

Je moet wellicht echter wel voorbereid zijn op een tv-serie-achtige kwaliteit, waarbij zelfs de scènes die zich buiten afspelen eruitzien alsof ze in een studio zijn opgenomen. De acteerprestaties zijn hier ook naar. Iedereen is wel erg vrolijk en vriendelijk de hele tijd, zelfs wanneer er ruzie wordt gemaakt. Een reden waarom de film wel echt enorm braaf aandoet en ik kan me werkelijk ook niet voorstellen dat het iets is waar acteurs genoegen uit zouden halen. Nou ja, het brengt tenminste geld in het laatje om straks weer een kerstkalkoen op tafel te kunnen zetten natuurlijk. Maar je weet dat er een probleem is wanneer Bruce Campbell met kop en schouders boven iedere andere acteur uitsteekt in je film. En met alle respect voor Bruce Campbell verder. Maar kom op...Het is en blijft Bruce Campbell.

Voldoet aan de eisen

Zonder echt ooit iets bijzonders te doen, voldoet de film wel aan alle eisen wanneer je opzoek bent naar een lichte en gemakkelijke film om te kijken, om alvast een heel klein beetje in de kerststemming te komen.

6/10