Filmrecensie: Home Sweet Home Alone (2021) Geregisseerd door Dan Mazer

Het is wat onnodig om deze films als een vervolg op- of remake van de klassieke kerstfilm uit 1990 te beschouwen. Het is beter om deze film simpelweg als één die in de stijl en sfeer van de 'oude' film is gemaakt. En wanneer je dat doet valt er werkelijk genoeg te genieten van "Home Sweet Home Alone", al kun je het alsnog geen hele geslaagde film noemen.

Sterk begin

Het was eigenlijk verrassend hoe goed en leuk de film in het begin was om te kijken. Het tempo was lekker en de humor voelde nooit te kinderachtig aan, voor een film die toch duidelijk meer op jonge kinderen is gericht. Prima vermaak voor het gehele gezin, waarbij dingen simpel, maar dus wel erg leuk om te kijken bleven, met ook prima personages.

Matige opbouw

Maar zoals al te raden valt, is dat niet hoe de gehele film blijft. Op de momenten waarvan je verwacht dat de film juist nog leuker en beter gaat worden, blijkt het tegenovergestelde het geval te zijn. De film wordt flauw en stukken minder vermakelijk zodra de 'boeven' het huis in proberen te komen waar, zoals de titel al doet vermoeden, het personage gespeeld door Archie Yates, per ongeluk alleen is achtergelaten door zijn familie.

Het is vrij makkelijk om de vinger op de zere plek te leggen. Waar de film de mist in mee gaat is dat het dingen nooit goed weet op te bouwen. Een reden waarom de film ook geen enkele spanning of drama in zich heeft, die tot op zekere hoogte toch altijd nog nodig is om het verhaal enigzins geloofwaardig en leuk te laten werken. Het voelt in plaats daarvan toch net even iets te leeg en gemakkelijk allemaal. Alsof de makers wisten dat de titel genoeg zou zijn om kijkers te trekken, waardoor het contreren op kwaliteit en originaliteit minder nodig was.

Vreemd perspectief

Een andere reden waardoor de film niet erg goed weet te werken, is doordat het verhaal ditmaal grotendeels vanuit het perspectief van de 'boeven' wordt verteld. Het zijn dan ook niet echte slechteriken, zoals wij uit de andere Home Alone films gewend zijn, maar het voelt toch wat raar om het verhaal vanuit dit perspectief te vertellen, helemaal in combinatie met het type verhaal dat verteld wordt.

De schrijvers van de film hadden duidelijk meer kaas gegeten van komedie dan van het overbrengen van een goed verhaal. Dat het verhaal uiteindelijk ook niet erg origneel is, is zeker niet hetgeen waar ik de meeste problemen mee heb.

Voor niemand echt aan te bevelen

Voor de liefhebbers van de oude Home Alone films is, op wellicht een paar scènes na, niet één die de juiste nostalgische gevoelens weet op roepen of één die iets nieuws toevoegd. Maar ook voor de meer 'gewone' kijkers is het niet een film die van begin tot einde goed of vermakelijk genoeg is om lekker onderuitgezakt een leuke avond/middag/ochtend/nacht mee te kunnen hebben. Zelf niet na het kerstmaal.

5/10