Filmrecensie: The Starling (2021) Geregisseerd door Theodore Melfi

Melissa McCarthy blijft toch wel een beetje een apart verhaal. Ik vind namelijk oprecht dat het een hele goede actrices, die echter verkeerde projecten blijft kiezen of aangeboden krijgt, om haar ware kunsten in te kunnen vertonen. Vormt "The Starling" hier een uitzondering op? Slechts gedeeltelijk, helaas.

Een sterk begin, niet gevolgd door een bevredigend vervolg

Voor het grootste gedeelte is "The Starling" echt een behoorlijk sterke en lieve film, die komedie en drama met elkaar combineert. Het verhaal is sterk, de emoties zijn daar en de personages weten interessant te zijn.

De film weet na verloop van tijd echter een punt te bereiken dat je je begint te beseffen dat de komedie in de weg van de drama begint te staan, waardoor alles wat in het begin nog zo sterk en intrigerend werkte, aan kracht begint te verliezen. Het maakt "The Starling" uiteindelijk ook een behoorlijk vlakke film, ondanks alle juiste bedoeling. Uiteindelijk lijkt de film zelf zich ook geen raad meer te weten met het drama, of hoe het dingen tot een bevredigend einde kan brengen. De film dooft dan ook wat uit naarmate het einde nadert, waardoor het geen lekkere nasmaak weet achter te laten.

Opvliegen!

Een probleem met de film is ook absoluut de 'starling'. Ik begrijp de symboliek achter de spreew in het verhaal, waarin een moeder met het verlies van haar jonge dochter probeert om te gaan, maar het ligt er allemaal net even iets te dik bovenop. De overduidelijk uit de computer getoverde spreeuw valt dan ook wat uit de toom, tewijl het wel het hart van de film probeert te vormen en waar notabene ook de titel naar de film naar is vernoemd.

Sterke, maar worstelende cast

Ondanks het matige geheel weten de acteurs er nog wel het beste van te maken. De film heeft ook een vrij indrukwekkende cast, met niet alleen Melissa McCarthy, maar ook namen als Chris O'Dowd, Kevin Kline en Timothy Olyphant. Qua acteerprestaties valt er dan ook weinig te klagen, al lijken de acteurs er af toe ook wat mee te worstelen op welke momenten ze nou wel of niet hun komische kant kunnen laten zien en hoever ze hier mee kunnen gaan. De balans is toch wel eens zoek in de film, waardoor de dramatisch en komische elementen elkaar eerder in de weg zitten dan dat ze elkaar versterken.

Slechts half goed

Het is absoluut zonde. Want eerlijk is eerlijk, ik vond de filn werkelijke verrassend sterk en heerlijk om te kijken, tot aan het eerste uur. Het is ongelooflijk jammer om de film niet eens zozeer uit elkaar te zien vallen, maar wel hoe het steeds meer aan kracht begint te verlieze naarmate het vordert. Het maakt de film uiteindelijk niet verschrikkelijk om te kijken, maar toch één die tegelijkertijd wel teleurstelt.

6/10