Filmrecensie: Injustice (2021) Geregisseerd door Matt Peters

Frusterende aan deze geanimeerde film is dat het een werkelijk uitmuntend verhaal heeft, maar het uiteindeljk maar matig verteld wordt, waardoor de film nooit helemaal lekker van de grond komt.

Goed verhaal, slecht verteld

Laat ik zeggen dat wanneer ze dit verhaal voor een live action Justice League film gebruikt zouden hebben, fans vele malen meer tevreden zouden zijn geweest dan met de Justice League versies die we tot nu toe voorgeschoteld hebben gekregen. Het is een verhaal met emoties, spektakel en spanning, waarbij veel verschillende superhelden de kans krijgen om zich zowel van hun slechtste als beste kant te kunnen laten zien. Een film met veel diversiteit, qua thema's en ontwikkelingen.

Maar dat is het slechts alleen op papier in dit geval. Door de gehaaste manier waarop het verhaal in deze film wordt verteld blijft er uiteindelijk maar weinig hangen en zijn zelfs de meest emotionele en verrassende gebeurtenissen blijven enorm vlak om te moeten ervaren, odanks het rauwe randje dat om de film blijft zitten.

Vlakke stemacteurs

En over vlak gesproken: hetzelfde kan absoluut gezegd worden of de meeste stemacteurs. Anson Mount en Justin Hartley als Batman en Superman klinken super ongemotiveerd en ongeïnspireerd in de film en ook Kevin Pollak als de Joker is niet helemaal een schot een in de roos. Enorm zonde, omdat voorgaande DC superhelden animatie films en series wel meermaals hebben aantetoond dat er prima stemacteurs voor de rollen zijn. Gillian Jacobs als Harley Quinn was gelukkig wel een prima aanwezigheid in de film en bezorgt de film uiteindelijk ook de beste momenten.

Hoe super zijn de helden?

Een film waarin Superman meer een slechterik is, werkt vaak enorm goed. Dit komt waarschijnlijk door het grote contrast, met hoe zijn personage normaal gesproken bekend staat. Het werkt voor deze film dan ook redelijk prima, al is het grootste probleem dat er geen goede opbouw is en de dynamiek tussen de verschillende personages vaak ver te zoeken is.

Het is een film met behoorlijk wat superhelden en ondanks dat ze allemaal genoeg te doen krijgen, wil het maar nooit echt interessant of leuk worden om naar te kijken. De interacties en relaties tussen de verschillende personages voelen veelal te zwak en emotieloos.

Vermakelijk zonder verdere emoties

Voordat ik te negatief over deze film ga klinken wil ik graag duidelijk maken dat het gelukkig nog wel altijd één was waar ik voldoende plezier mee heb gehad. Door de overdaat aan superhelden gebeurt er altijd wel wat op het scherm en qua animaties en actie valt er verder ook weinig aan te merken. Ik zou alleen willen dat het verhaal ook wat minder gehaast en beter opgebouwd zou zijn. Het blijft hierdoor toch uiteindelijk een ietwat warrig en emotieloos geheel, die je ook niet heel erg lang bij zal gaan blijven.

6/10