Filmrecensie: A Cozy Christmas Inn (2022) Geregisseerd door Peter Sullivan

Misschien dat ik ook al wel iets te veel films zoals deze gezien heb, maar dat neemt niet weg dat ik nog altijd wel degelijk een relatief goede Hallmark Channel herken wanneer ik deze tegenkom. Daar is "A Cozy Christmass Inn" in ieder geval niet één van.

Gebrek aan originaliteit is niet het enigste probleem

Het is zeker een probleem dat deze film niets nieuws doet en eigenlijk opnieuw dezelfde template gebruikt, die zo enorm veel andere Hallmark Channel films ook lijken te gebruiken. Echter, ondanks dat je geen origineel concept gebruikt zou er verder geen excuus voor mogen zijn dat je verder ook niets origineels probeert te doen of dingen niet effectief weet te laten werken.

Gaat er niet goed voor

Het is werkelijk veel lastiger om te vergeven dat de film er niet in weet te slagen om zijn concept goed te laten werken.

Eigenlijk is deze film van alles een beetje, zonder goed voor één ding te gaan. Het is niet echt en film die volledig voor romantiek, zijn verhaal of Kerst thema's en goede kerstsfeer gaat. Alles is aanwezig in de film, maar het voelt meer als een geforceerd, bij elkaar geraapt zooitje. Het zet niets goed door, waardoor de film zowel qua sfeer als verhaal constant enorm tekort blijft schieten.

Weinig effectieve romance

Een film als deze staat of valt vaak wel met zijn liefdesverhaal. In dit geval is dat liefdesverhaal echter wel enorm zoutloos en gewoon niet enorm lief of prettig om te volgen. Er is geen chemie tussen de twee hoofdpersonages, ditmaal gespeeld door Jodie Sweetin en David O'Donnell, die op zichzelf ook geen goede of leuke persoonlijkheid hebben waardoor de film nog enigzins vermakelijk zou zijn.

Zoals zo vaak met dit soort films ligt het meer aan het schrijfwerk dan aan de acteurs. Je zou toch denken dat het niet zo lastig zou moeten zijn om iets te schrijven waardoor je als kijker in zou gaan zien dat twee personages goed bij elkaar passen en waardoor je ook zou willen dat ze uiteindelijk (opnieuw)  voor elkaar zullen gaan vallen. De film laat echter totaal niet zien dat de twee hoodpersonen elkaar goed aan zouden vullen of dat er tal van dingen zouden zijn die ze gemeen met elkaar hebben. In plaats daarvan lijken het constant vreemden van elkaar, die elkaar in geen enkel opzicht ook echt gelukkig lijken te maken. Het maakt de film zeker niet lief of warm om te kijken, ook niet als je een zwakke plek zou hebben voor dit soort simplistische en enorm veilige Hallmark Channel films.

Geen fijne kerstfilm

Het is ook raar om te moeten concluderen dat dit een genrefilm is waarbij het Kerst thema werkelijk niets toevoegd. Het geeft de film geen extra sfeer en voor het verhaal zelf speelt het ook vrijwel geen enkele rol.

Het is niet echt een film waarbij de kerstgedachte dus een grote rol speelt. Het is dan ook zeer lastig om in te denken dat dit een film is waar iemand even lekker voor zal gaan zitten om mee in de kerststemming te komen. Zoals gezegd: zelfs wanneer je een liefhebber zou zijn van dit soort film die Hallmark rond de kerst uitzendt, zal er met "A Cozy Christmas Inn" toch echt weinig voor je te genieten zijn.

Mag overgeslagen worden

Uiteindelijk doen films zoals deze sowieso vaak al te weinig om ze echt te gaan haten, maar qua uitvoering blijft deze te matig om het met dingen weg te laten komen. Een film die dan ook gerust overgeslagen zou mogen worden.

5/10