Filmrecensie: The Addams Family 2 (2021) Geregisseerd door Conrad Vernon & Greg Tiernan

Ook al is het niveau van animatiefilms, afkomstig uit studios die niet aan Disney gerelateerd zijn, aanzienlijk gestegen de afgelopen jaren, blijft het niet meer dan logisch om weinig te verwachten van een vervolgfilm. Helemaal wanneer de eerste film niet eens al te bijzonder was. In dat opzicht voldoet "The Addams Family 2" wel behoorlijk boven de verwachtingen.

Van oubollig naar modern

Het blijft knap hoe deze film een oubollig concept (The Addams Family werd immers in de jaren '60 al bedacht) naar vandaag de dag weet te vertalen. Het laat hierbij wel wellicht een hoop dingen achterwege waar de liefhebbers van de oude serie en films wat problemen mee gaan hebben, maar voor de doelgroep die deze film voor ogen had is de vernieuwde stijl en humor werkelijk prima te noemen. Kinderen zullen zich prima gaan vermaken met de verre van alledaagse familie en de dynamiek tussen de verschillende personages, die voor een hoop vreemde en grappige situaties zorgen.

Het is absoluut een andere sfeer dan je normaal gesproken van The Addams Family gewend bent. Zeker minder duister of luguber en ondanks dat het zich nog gedeeltelijk in een horror omgeving afspeelt, ziet alles er toch enorm aaibaar uit. Dit is nogmaals iets waar liefhebbers van de 'oude' Addams Family meer problemen mee zullen hebben dan de jongeren, voor wie deze film uiteindelijk ook bedoeld is.

Clichématige, maar goed uitgevoerde vervolgfilm

Eén van de vervelende dingen aan een vervolgfilm is wanneer men besluit om de hoofdpersonage uit hun natuurlijke omgeving te trekken en in een situatie en omgeving neer te zetten waar ze duidelijk niet thuishoren. Het is een enorm cliché en getuigt van creatieve armoede. In dit geval zorgt het echter voor een dusdanige komische noot dat het zowaar prima voor de film en zijn personage werkt. Het levert een groot aantal leuke momenten op en het middenstuk van de film is dan ook duidelijk het leukste- en uiteindelijk ook meest originele aan de film.

Te zwak verhaal

Problemen voor de film onstaan echter zodra het zijn verhaal meer begint te ontwikkelen. Het is simpelweg allemaal niet bijster bijzonder of origineel, wat het uiteindelijk ook niet erg interessant maakt om te volgen. Zelfs de jongsten zullen wat van hun interesse verliezen, naarmate de film naar het einde gaat.

De film was absoluut beter en leuker toen het de Addams familie de vrije loop liet en de film zich niet al te druk leek te maken over verhaallijnen en hoe dingen zich verder zouden moeten gaan ontwikkelen.

Leuk al die grote acteurs, maar wat heb je eraan

Het lijkt vaak ook wat vreemd om grote namen als acteurs voor de rollen op te laten draven, aangezien je de acteurs zelf nooit ziet en hun stemmen dusdanig klinken dat je vaak niet eens doorhebt wie wie speelt. Oscar Isaac, Charlize Theron en Chloë Grace Moretz zijn namen die leuk op de poster staan, maar heeft de film er ook verder iets aan dat deze bekende namen hun stem aan de film hebben geleend? Een retorische vraag inderdaad. Niet dat het iets is wat slecht voor de film werkt, maar meer iets wat mij vaak stoort. Er zijn tal van getalanteerde professionele stemacteurs actief, die op deze manier nooit de kans krijgen om een belangrijke rol in een 'grote' film te spelen. Laat staan dat ze ooit hetzelfde geld zullen ontvangen die deze grote namen voor hun werkt uitbetaald krijgen.

Wel een geslaagde film

Het blijft gelukkig wel een film waar ik uiteindelijk veel plezier mee heb gehad. Niet dat ik nog veel over deze film na zou kunnen vertellen over een week of drie, maar tijdens het kijken heb ik me er wel prima mee kunnen vermaken. Leuke humor, een prettige stijl en goed en leuk uitziende personage, waar met name ook de jonge kijkers erg veel plezier mee zullen gaan hebben.

6/10