Filmrecensie: Forever Rich (2021) Geregisseerd door Shady El-Hamus

Soms is het best verbazingwekkend dat een film überhaupt ooit van de grond is gekomen. Verbazingwekkend, omdat er in eerste instantie geeneens een goed idee achter lijkt te zitten. "Forever Rich" is zo'n film, waarbij ik me nog altijd afvraag wat de film-makers er nou precies mee hebben proberen te vertellen of doen en wat voor doelgroep ze voor ogen hadden.

Kaulo skeer, broer

De film gaat al volledig de mist in met zijn concept. Of wellicht niet eens zozeer het concept, maar absoluut wel de benadering ervan. Het kiest ervoor om een hoofdpersonage te volgen die moeilijk leuk of aardig te vinden is. Dit is zeker niet uniek of raar voor een film, maar wat wel vreemd is, is dat je film je niets geeft waardoor je de hoofpersoon ooit in een ander licht te zien krijgt.

Hij heeft geen eigenschappen waardoor je hem ooit echt sympathiek gaat vinden en er zijn geen gebeurtenissen in de film waardoor je op wat voor manier dan ook ooit met andere ogen naar hem gaat kijken. In plaats van de hoofdpersoon door enkele interessante veranderingen en ontwikkelingen te laten gaan door de dingen die hem overkomen, maakt de hoofdpersoon de ene egocentrische beslissing na de ander. Het is absoluut moeilijk om achter de keuzes van de hoofdpersoon te staan. Niet alleen omdat alle keuzes die hij maakt erop gebasseerd lijken om hem persoonlijk iets op te leveren qua moneyz of street cred, maar ook omdat sommige keuzes de mensen om hem heen in serieus gevaar brengen. Hij is egocentrisch, geldbelust, gaat vreemd en schuwt er absoluut niet voor om geweld te gebruiken, zonder ooit goed vooruit te denken.

Als het doel van de film was om met al zijn situaties te laten zien wat je NIET zou moeten doen, wanneer je hier om wat voor reden dan ook ooit in zou belanden, dan is de film daar behoorlijk goed in geslaagd. Ik ben alleen bang dat dit niet het doel van de film is geweest.

Onrealistisch geheel

Door de keuzes die gemaakt worden door de hoofdpersoon, blijft de film ook verre van realistisch. En dat terwijl dudelijk wel voor een ruwe en realistische benadering ging, qua onder andere visuele stijl en dialogen. Doordat het realisme niet goed werkt komen geen van de emoties-, of drama uit het verhaal, overtuigend genoeg over. Ondanks het hoge tempo is de film hierdoor vaak niet interessant genoeg om te volgen, al moet het gezegd worden dat het ook nooit verveelt.

Lijkt zijn doel voorbij te schieten

Het is niet uit te sluiten dat de film een protest is tegen de hedendaagse cultuur, waarin likes tellen en reputatie boven alles gaat. Of wellicht een protest tegen het groeiende geweld onder jongeren en jeugdbendes. In ieder geval, slaagt de film er niet goed in om een protest te zijn tegen wat dan ook. Dit komt voornamelijk door het gebrek aan realisme, maar ook omdat de film niet goed laat zien wat de consequenties van bepaalde gemaakte keuzes zijn.

Zonder verder iets te verklappen, komt de hoofdpersoon er uiteindelijk ook niet veel slechter vanaf. Je kunt dus stellen dat de boodschap van de film is dat alle foute en slechte keuzes die hij maakt uiteindelijk lonen. Dat is wanneer je de film serieus zou nemen tenminste. Ik denk echter (gelukkig) niet dat er iemand zal zijn die de boodschappen uit deze film ten harte zal nemen of de hoofdpersoon als inspiratie zal gaan zien.

Geen verschrikking

Ondanks dat de film vaak wat vervelend is met de keuzes die het maakt, blijft het als geheel toch geen hele vervelende film om te kijken. Wat de film alsnog prima om te kijken maakt is het hoge tempo, waarbij het hele verhaal zich over de duur van één nacht afspeelt. Ook is de visuele stijl, inclusief het camerawerk, werkelijk prima te noemen. Met een beter script zal regisseur Shady El-Hamus wellicht dan ok tot een stuk betere dingen in staat blijken, in de nabije toekomst. Ook zijn de acteerprestaties in de film stuk voor stuk prima te noemen en komt het gebruik van straattaal zelfs enigzins geloofwaardig over uit de monden van de acteurs die in een ander mileu waren opgegroeid. Iets waar niet heel veel andere Nederlandse films of series goed in weten te slagen.

Het maakt de film al met al geen verschrikking om te kijken, maar daar zeg ik natuurlijk niet mee dat het ook een erg geslaagde film is.

5/10