Filmrecensie: Lego Star Wars Terrifying Tales (2021) Geregisseerd door Ken Cunningham

Als groot liefhebber van zowel Star Wars als Star Wars Lego, moet ik bekennen dat ik de laatste jaren geen hele grote fan ben geweest van de geanimeerde Star Wars Lego korte films en series. De humor is vaak enorm kinderachtig, net als het schrijfwerk. Om deze reden was ik dan ook positief verrast door deze korte Halloween special "Lego Star Wars Terrifying Tales", die niet alleen qua humor en vermaak enorm geslaagd was, maar ook een aantal verhalen in zich heeft waarvan iedere Star Wars liefhebber en gewoon liefhebber van series en films in het algemeen, val zal kunnen genieten!

Minder horror dan een kitten in hoog gras

Ten eerste, dit is eigenlijk absoluut geen Halloween special. Ik begrijp goed dat ze dingen niet te eng willen maken, zodat de film ook nog prima te kijken valt voor de jongsten onder ons, maar deze korte film heeft eigenlijk vrijwel niets met horror van doen. Niet echt een punt van kritiek, aangezien het aan dede kwaliteit van de film zelf niets afdoet, maar het is wel goed om te weten waar je aan toe gaat zijn met deze film, voordat je eraan zou gaan beginnen.

Met slechts een aantal kleine wijzigen had dit, bij wijze van spreken, dan ook net zo goed een paas- of kerst special kunnen zijn.

Prima anthologie

Leuke horror insteek die de film nog wel heeft, is dat het een anthologie verhaal vertelt. Een verhaal waarbinnen een aantal korte verhalen worden verteld, dan al dan wel of niet uiteindelijk met het grote verhaal van de film te maken hebben. Erg geslaagd, aangezien ieder kort verhaal ook een genot is om naar te kijken.

Zo vertelt het eerst verhaal hoe Ben Solo uiteindelijk Kylo Ren was geworden. Toch een stukje informatie die we gemist hadden in de laatste drie films uit de Skywalker Saga. En alhoewel deze korte special uiteraard geen canon is, zou ik het niet erg vinden wanneer dat wel het geval gaat zijn. Zo goed zit het verhaal qua idee in elkaar.

Het tweede verhaal is ook erg vermakelijk, waarin Grievous en Darth Maul het tegen elkaar opnemen en het derde en laatste verhaal is een leuk 'wat als' scenario, die laat zien wat er gebeurt zou zijn als Luke over de force geleerd zou hebben van Darth Vader, tijdens de gebeurtenissen uit "Star Wars: Episode IV - A New Hope", in plaats van, van Obi-Wan.

Ook het hoofdverhaal waar alle korte verhalen aan opgehangen zijn is erg leuk om te volgen, door de goede humor en vermakelijke nieuwe personages.

Goede originaliteit

Dat is ook een reden waarom deze korte special zeer geslaagd te noemen is. In plaats van de dingen uit de films te herhalen, doet deze film voor het overgrote gedeelte originele dingen. Zoals gezegd heeft het ook tal van nieuwe personages, die met name de jongsten aan zullen gaan spreken. Maar daarmee is absoluut niet gezegd dat deze film alleen vermakelijk voor kinderen is. De goede balans van humor en vermaak werkt uitsteken, waardoor deze film prima om te kijken is voor alle leeftijden. Het helpt uiteraard wel wanneer je op zijn minst ook al wat vertrouwd bent met Star Wars, om alle verwijzingen en terugkeerende personages beter te begrijpen.

Prima vermaak voor jong en oud

Voor wat het is, is deze korte Disney+ special meer dan prima te noemen. Het vermaakt en doet dit op een originele manier, die gelukkig ook nooit te kinderachtig of eng is, zodat deze film te genieten valt voor zowel jong als oud!

8/10