Filmrecensie: Jungle Cruise (2021) Geregisseerd door Jaume Collet-Serra

Of het nou helemaal eerlijk is of niet, wanneer je een film gaat kijken die voornamelijk op kinderen is gericht, zijn de verwachting nou eenmaal iets minder dan bij films voor volwassenen het geval is. Helemaal wanneer het ook nog eens om een Disney film gaat. Natuurlijk is de kans redelijk dat het vermakelijk zal gaan worden, maar ook is daar altijd het gevaar dat het verhaal te simpel zal zijn en de humor te kinderachtig. En hoewel dit ook gedeelte voor "Jungle Cruise" het geval is, blijft het toch een voornamelijk een verrassend goede en leuke film. En niet alleen voor de jongsten onder ons.

Indiana Jones voor kinderen

Het verhaal is simpel, in de zin van dat het behoorlijk rechtlijnig is, maar het dient als prima kapstok voor voldoende avontuurlijke elementen. 'Indiana Jones voor kinderen' klink misschien wat als een verkapte punt van kritiek, maar het is in dit geval wel degelijk positief. Wat ik hier in dit geval mee aan wil geven is dat het vrijwel alle thema's van een Indiana Jones film in zich heeft (een held, verborgen schatten, gevaar, actie, avontuur, et cetera), maar dan geschikt gemaakt voor het gehele gezin, zonder dat het aan al te veel kwaliteit inboet.

Zelfs het feit dat de film sterk vertrouwd op computer effecten mag de pret niet drukken. Want eerlijk is eerlijk, de effecten zijn er werkelijk prima uit en passen goed in de sfeer van de film, die bovenal natuurlijk ook meer een gevoel van lol en avontuur uitstraalt dan realisme. Daarbij mogen dingen er af en toe best wat overdreven uitzien, ook om de film niet te eng te maken van de kleinsten.

Een leuke cast

Het is een film met een prima tempo, waarin grappen elkaar snel opvolgen. De grappen zijn vooral  afkomstig uit de pen van de schrijvers en niet zozeer van de visuele en fysieke aspecten van de film afhankelijk. Met andere woorden, de humor is ook sterk afhankelijk van zijn acteurs. Gelukkig weten deze er wel raad mee. Dwayne Johnson lijkt met iedere rol te groeien (no pun intended) als acteur en ook Emily Blunt is prima in haar element, wat de avontuurlijke- en komische aspecten van de film betreft. Er is ook een prima chemie tussen de twee, wat zeker niet onbelangrijk is. Het is ook leuk om toekomstig Oscar-winnaar Jesse Plemons eens in een, toch ietwat gekke, rol van slechterik te zien. Het moet heerlijk voor acteurs zijn om dit soort rollen te kunnen spelen!

Toch iets te lang

Ondanks dat het tempo vrij hoog ligt, lijkt de film wel net iets te lang te duren. Er zijn zeker gebeurtenissen in deze film die prima weggelaten hadden kunnen worden. Het is af en toe dan ook lastig om je aandacht er volledig bij te kunnen houden, al heeft dat gelukkig verder geen invloed op het goed kunnen volgen van de film.

Naarmate de film vordert wordt het ook duidelijk dat de film erg weinig tijd besteed aan de bijrollen in de film. Het is echt Johnson en Blunt hun film, waarbij ze ook vrijwel alle actie voor hun rekening nemen. Een film als deze had echter ook prima kunnen profiteren van een aantal leuke en sterke bijrollen om de aandacht wat te spreiden en meer variatie in de film aan te brengen. Wellicht dat het niet zo erg geweest zou zijn dat deze film meer dan 2 uur duurt, wanneer het betere personages in de kleinere rollen zou hebben gehad. Hetzelfde geldt voor de slechteriken van de film, die slechts mondjesmaat hun opwachting maken. Er is zeker niet vaak genoeg een gevoel van 'gevaar' in de film, wat uiteraard ook ten koste gaat van de spanning.

Maar kom maar op met het vervolg!

Wel smaakt de film zeker naar maar. Het concept is leuk en de uitvoering is uiteindelijk ook nog altijd meer dan prima. De hoofdpersonen lijken daarnaast voldoende in zich te hebben om meerdere toekomstige films te kunnen dragen, in of buiten de jungle.

7/10