Filmrecensie: Chip 'n Dale: Rescue Rangers (2022) Geregisseerd door Akiva Schaffer

Wie had gedacht dat een film over Chip en Dale, letterlijk en figuurlijk toch niet de meest grote personages, zo superieur zou zijn aan andere genrefilms. Het is niet eens dat het qua verhaal zo enorm veel meer doet dan iedere andere gemiddelde genrefilm, maar toch weet het vele malen vermakelijker en ook grappiger te werken dan de gemiddelde gerne-poging.

Gelukkig erg zelfbewust

Waar de film absoluut een streepje voor mee heeft is dat het enorm zelfbewust is en ook veel zelfspot heeft. In zekere zin vindt het de personages van Chip en Dale, of Knabbel en Babbel zoals we ze in Nederland kennen, opnieuw uit.

Door in de film duidelijk te maken dat Chip en Dale eigenlijk acteurs zijn die personages in de animatieserie "Chip 'n Dale: Rescue Rangers" speelden verschaft het zichzelf enorm veel vrijheid om creatief te zijn en een geheel eigen draai aan dingen te geven. Het is ook goed om te zien dat de filmmakers duidelijk de vrije hand hadden gekregen, waardoor ze zich ook zeker niet in hoeven te houden. Ander Disney personages moeten het dan ook ontgelden in deze film, op een heel vermakelijke en creatieve manier, terwijl het ook nog altijd lukt om de liefhebbers van de klassieke animatieserie aan te blijven spreken. Door de 'ware' Chip en Dale te forceren om een avontuur te beleven zoals ze in de klassieke animatieserie deden worden de bekende verhaalelementen opnieuw aangesproken en zien we ook de terugkeer van een groot aantal bekende personages.

Vrije hand

Dat de filmmakers volledig de vrije hand hadden gekregen blijkt ook wel uit het feit dat het zich echt niet tot alleen Disney personages beperkt. Een groot aantal bekende en minder bekende geanimeerde personages duiken op in deze film, op een manier die het niveau van simpele cameo's ontstijgt. Ze maken knap onderdeel uit van het verhaal, ondanks dat ze vaak uit een geheel andere 'wereld' afkomstig zijn.

Ik ga niet alles verklappen, maar het is ook heerlijk hoe de film de draak steekt met bepaalde animaties uit het verleden, waardoor de film met name ook enorm aansprekend zal zijn voor een iets oudere generatie, dan alleen maar de jongeren die ook zeer zeker van dit nieuwe avontuur van Chip en Dale en alle bijbehorende humor zullen genieten.

Beperkt zich niet alleen tot simpele humor

Het is fijn hoe de film zich niet alleen maar beperkt tot slapstisck humor, maar dat bepaalde situaties en dialogen ook oprecht goed en grappige geschreven zijn. Het kijken van deze film is door al zijn creativiteit dan ook vele malen vermakelijker en beter om te kijken dan de meeste andere genrefilms van de afgelopen jaren, waarin bekende animatie personages een moderne reboot krijgen.

Door echter dus voor een geheel eigen en unieke benadering te gaan, voelt de film als meer dan alleen maar een moderne reboot. Het is bovenal absoluut zijn geheel eigen ding, die knap zowel een nieuwe generatie- als de generatie die meer bekend zal zijn met de klassieke Chip en Dale aan zal gaan spreken.

Wel erg simpel verhaal

En dat terwijl toch echt vrij weinig om het lijf heeft. Ja, ik geef toedat het eigenlijk allemaal behoorlijk simplistisch en voorspelbaar is gehouden. Misschien ergens ook deels bewust, om grappen te kunnen maken over bepaalde clichés. Toch blijft het iets wat sommige mensen alsnog af zal schrikken.

Het is dan ook echt een film die het voornamelijk van zijn humor moet hebben. Mocht je je niet direct vermaakt voelen tijdens het kijken is het misschien dan ook beter om uiteindelijk maar voor iets anders te gaan. Humor blijft immers enorm subjectief. Wanneer de humor in de film echter goed voor je weet te werken, zoals ook voor mij het geval is, is "Chip 'n Dale: Rescue Rangers" absoluut een waar genot.

Een meer dan geslaagde reboot

Een plezierige verrassing die avontuur, vermaak en humor goed weet te combineren, in een lekker tempo met aansprekende animaties en een goede cast. Het maakt "Chip 'n Dale: Rescue Rangers" één van de meer geslaagde reboots van de afgelopen jaren.

8/10