Filmrecensie: Werewolf Castle (2022) Geregisseerd door Charlie Steeds

Verwachte een film over weerwolven. Kreeg in plaats daarvan een film waarin ridders voornamelijk praatsessies hielden rond een kampvuur. Maar wanneer je dingen in hun perspectief plaats blijft het desondanks een film die enigzins respect verdient.

Bewonderingswaardig

Er is absoluut geen twijfel over dat deze film met een beperkt budget was gemaakt, Dit is zichtbaar, hoorbaar en zelfs ook bijna voelbaar. In dat opzicht zou je de film ook nog voldoende complimenten kunnen geven.

Er zijn niet enorm veel films met een laag budget gemaakt die zich in de middeleeuwen afspelen. Dit angezien ze over het algemeen duurder en zeer zeker ook lastiger om te maken zijn dan een film die zich vandaag de dag afspeelt, waarbij oud uitziende kostuums en sets bijvoorbeeld niet nodig zijn. Ik bewonder het dan ook altijd zeer wanneer een film met een laag budget toch iets groots en ook origineels probeert neer te zetten, door het af te laten spelen tijdens de middeleeuwen.

Geen excuus

Een goede film begint echter ook bij een goed script. En ik kan niet echt zeggen dat deze film hier één van had.

Het is zeer waarschijnlijk waar dat ook het verhaal enorm beperkt werd door zijn budget, maar dat is geen excuus om dingen niet goed te laten ontwikkelen en op te bouwen. Zo is werkelijk geen van de personages interessant of leuk genoeg om enige gevoelens bij te hebben en zit de film vol met momenten waarin werkelijk niets gebeurt, ook niet qua opbouw. Je moet echt even door de eerste helft van de film heen bijten (pun intended) voordat dingen eindelijk een beetje loskomen qua actie en vermaak.

Weinig actie of spektakel

Van een film die zich tijdens de middeleeuwen afspeelt, waar werwolven een rol in spelen, zou je op zijn minst toch wat meer actie en vermaak verwachten. De actiescénes blijven echter met gemak op één hand te tellen. Het is ook niet zo dat het allemaal heel denderend is, maar wanneer er actie gaande is gebeurt er tenminste wel iets in de film, waardoor het voelt alsof het ook ergens heen gaat, in plaats van dat het constant stilstaat.

De weerwolven zien er ook niet eens slecht uit in de film, al blijven het wel overduidelijk mensen die in pakken rondlopen. Ook de overige kostuums, makeup en sets zien er zeker niet slecht uit en helpen een goede sfeer voor de film te creëren, waar de film zelf helaas vrijwel niets mee weet te doen.

Geen aanrader

Redelijk goed gemaakt en knap uitziend voor een film met een budget zo laag als deze, maar er is werkelijk geen excuus waarom zowel het verhaal als de actie ver beneden peil blijven. Ik kan de film dan uiteindlijk ook niet aanraden. Ook niet wanneer je gek bent op weerwolf films, of films die zich tijdens de middeleeuwen afspelen.

5/10