Filmrecensie: A Man Called Otto (2022) Geregisseerd door Marc Forster

Een tragische komedie maken is echt niet makkelijk. Het verwacht namelijk veelal dat je gaat lachen om de ellende van een ander. Een goede balans zien te vinden tussen het drama en de komedie is dan ook vrij essentieel. Iets wat "A Man Called Otto" ook slechts bij vlagen écht goed weet te lukken.

Komt niet sterk genoeg binnen

Je kunt uiteindelijk zeggen dat de film meer draait om zijn drama dan de komedie. Maar dat gezegd hebbende: tegelijkertijd zorgt zijn tragikomische benadering er wel alsnog voor dat zijn drama nooit heel sterk uit de hoek weet te komen. Ondanks dat het drama het verhaal heus wel goed gaande weet te houden, is niet echt een film die binnenkomt of je enorm zal raken, terwijl de ingrediënten hiervoor wel degelijk-en ook nog eens zeer duidelijk aanwezig waren.

Het is namelijk vrij serieus wat zijn thema's betreft, maar doordat het tegelijk vaak ook luchtig wil blijven gaat het nergens écht de diepte mee in. Dit is niet heel storend op de moment dat het goed vermaak weet te bieden met zijn benadering, maar over het algemeen zorgt het er ook voor dat de film uiteindelijk net te weinig te bieden heeft.

Verrast weinig

In het begin is de film nog wel heel aardig te pruimen en zelfs ook vrij vermakelijk, maar doordat het dus ook veelal binnen de lijntjes blijft houdt de film ook altijd iets voorspelbaars over zich heen.

En inderdaad, "A Man Called Otto" is geen film die je enorm zal gaan verrassen. Dat het ook exact zo verloopt zoals je zou verwachten zorgt er ook voor dat de film al snel veel van zijn kracht verliest en het ook wat lastig wordt gemaakt om je goed geïnteresseerd te blijven voelen.

Het drama zorgt er voornamelijk dus voor dat het verhaal goed gaande blijft. De zijpaden die hierbij worden gekozen voelen vaak ook net iets te klein en simplistisch aan om echt impact te hebben op het grote geheel of om de personages enorm veel interessanter te maken. Het voelt als een kleine en meer persoonlijke film, die om de één of andere reden wel in een 'groot' Hollywood jasje is gestoken. Het verhaal en zijn benadering klikken dan ook lang niet altijd even goed met elkaar.

Een prima tussendoortje

Niet dat alles slecht is wat de film te bieden heeft. Zo blijft het echt wel een film die tegelijk ook nog echt wel weet te vermaken, met name door zijn prima concept.

Het is dan ook een film die aanvoelt als één die een prima tussendoortje voor je zou zijn, wanneer je in de stemming bent voor kwaliteit die veelal makkelijk te behappen valt, met goed vermaak en zonder al te veel drama waardoor je je na afloop depressief zal gaan voelen. Uiteindelijk is het ook een film die het leven weet te vieren, zonder hierbij al te veel opsmuk te gebruiken.

Ook Tom Hanks kan de hoofdpersoon niet beter maken dan dat die is

Tom Hanks lijkt zo op het eerste gezicht geen logische keuze om een oude en chagrijnige man te spelen, maar hij weet het personage het nodige charmisma en ook charme mee te geven die het nodig had. Hij verliest hierbij uiteraard ook niet het juiste gevoel voor komedie uit het oog. Immers iets waar jarenlang zijn expertise heeft gelegen.

Niet dat hij er ook heel goed in weet te slagen om de 'reis' en veranderingen van zijn personage heel geloofwaardig te laten verlopen. Het ligt er wat te dik op allemaal en weet dingen vaak niet enorm waarschijnlijk over te laten komen. Het is ook hetgeen wat het verhaal het meest voorspelbaar maakt. De groep aan overige personages is daarnaast te klein om een goede positieve impact op het verhaal te kunnen hebben. In zekere zin draait de film te veel om zijn hoofdpersoon, waardoor het vaak al het andere uit het oog verliest. Jammer, want sommige andere verhaallijnen, met de andere personages, leken wel degelijk interessant te kunnen gaan worden.

Het weet er nooit volledig uit te komen

Het is absoluut verre van een slechte film en blijft dan ook nog altijd prima te kijken. Het is alleen geen film die ook maar in enig opzicht weet te verrassen, of ooit genoeg weet te doen met zijn thema's, verhaallijnen en personages. Ergens in de film zit echt wel een hele goede en interessante verborgen, maar door zijn benadering weet dit er nooit volledig uit te komen.

6/10