Filmrecensie: Cash Truck (2021) Geregisseerd door Guy Ritchie

Het is enorm knap te noemen hoe Guy Ritchie inmiddels al decennia lang weet te boeien en verrassen als regisseur. Ondanks dat veel van zijn films vaak een vaste stijl en patroon volgen, weet hij toch iedere keer weer te boeien met zijn films en genoeg verfrissende nieuwe dingen te brengen, die zijn films vaak een waar genot maken om te kijken, zowel qua vermaak als originaliteit. Met "Cash Truck" levert hij opnieuw een heerlijk eindproduct af, die tevens laat zien dat Jason Statham wel degelijk een wijd bereik heeft als acteur, wanneer hij maar met het juiste script en regisseur werkt.

Nooit helemaal zoals je denkt dat het gaat

Zo op het eerste oog lijkt "Cash Truck", of "Wrath of Man", zoals de film eerder bekend stond, een simpele en ook weinig verrassende film. En het is zeker ook waar dat aan de oppervlakte de film een redelijk standaard actie-thriller blijft, zoals je ook van een film met een acteur als Jason Statham in de hoofdrol zou verwachten. Wel weet de film telkens kleine nuance en plotwendingen in de film aan te brengen die dingen fris houden en ook leuk om te kijken. Het gaat telkens net even anders dan hoe je denkt dat de film zal gaan.

Heerlijk bruut en rauw

De rauwe en brute stijl van de film qua geweld, actie en dialogen geven film knap zowel een bepaald realisme, spektakel als vermaak mee. Het maakt dat de film prima werkt, op meerdere niveaus. Wanneer je in de stemming bent voor wat simpel en dom vermaak zit je meer dan goed met deze film, maar ook wanneer je een film met wat meer diepgang en realisme wilt zal deze film je absoluut niet teleur gaan stellen.

Het is een film die wordt gedragen door zijn stijl en de manier waarop het verhaal verteld wordt. De typische Guy Ritchie stijl, waarbij scènes ook ijzersterk worden opgebouwd qua spanning en mysterie, bezorgen de film een groot aantal memorabele momenten. De manier waarop het verhaal verteld wordt zorgt er daarnaast voor dat de film te allen tijde blijft verrassen. Het is een film die niet volledig chronologisch verloopt, waardoor je steeds meer over het verhaal en personages te weten komt.

Perfect gecaste film

Zoals eigenlijk alle Ritchie films, is de film werkelijk perfect gecast. Veelal acteurs met een zeer typisch uiterlijk, wat opnieuw bijdraagt aan het rauwe en realistische aan de film. Zelfs de grootste namen in de film, zoals Josh Hartnett en Andy Garcia zijn redelijk onherkenbaar, omdat hun personages bewust imperfect zijn geemaat, zowel qua uiterlijk als karakter. Het is dan ook fijn om de acteurs in rollen te zien die je ze niet vaak ziet spelen. Dit geldt ook voor Scott Eastwood, die één van de slechteriken speelt en de al vaker genoemde Jason Statham die prima in zijn element is in deze film en niet alleen tijdens de actiescènes weet te overtuigen.

Een slot om je vingers bij af te likken

Zoals uiteraard alle films, werkt de film toe naar het slot, die in dit geval een absolut genot is om te kijken. Non-stop actie en dat een dik halfuur lang, op een heerlijke rauwe en realistische manier waarbij de kogels door het beeld flitsen en je ieder pijntje en spanning goed weet te voelen. Het is allemaal geweldig in beeld gebracht, zoals vrijwel de gehele film dat is.

Wat actie-thrillers betreft, die ook nog eens hoog inzitten op vermaak, zijn er eigenlijk maar weinig films te bedenken die beter zijn om te kijken dan "Cash Truck", al blijft het door de beperkingen van het genre (stijl, tempo en actie gaat nog altijd voor absolute diepgang en goede emoties bijvoorbeeld) geen film die ook grote prijzen gaat pakken. Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet en worden er ook nog kwaliteitsfilms gemaakt die niet uit het oog verliezen wat er voor nodig is om de kijker non-stop te kunnen vermaken.

8/10