Filmrecensie: Free Guy (2021) Geregisseerd door Shawn Levy

Kan een parodie een parodie zijn, zonder eigenlijk een parodie te zijn? Dat is een (ingewikkeld klinkende) vraag, waar "Free Guy" volmondig met 'ja' op weet te antwoorden!

Niet zomaar een GTA parodie

Op het eerste oog lijkt de film een parodie op de GTA- en andere openwereld, videospellen. En hoewel de wereld van "Free Guy" er duidelijk op gebasseerd is, lukt het de film toch om een compleet unieke stijl en sfeer neer te zetten en helemaal zijn eigen ding te zijn.

En terwijl de film ook absoluut grappen maakt over videospellen clichés en gamers in het algemeen, is het een film die ook met enorm veel liefde voor het genre is gemaakt. Het voelt daarom ook absoluut nooit alsof de film probeert te scoren of grappig probeert te zijn over de rug van de community. In plaats van dat het neerkijkt op videospellen, ontarmt het de elementen waardoor gamers vaak zo enorm aangetrokken zijn door bepaalde spellen en er uren per dag mee door kunnen brengen.

Niet alleen leuk om te kijken voor de gamers

Maar nee, je hoeft absoluut geen gamer te zijn om je met deze film te kunnen vermaken. Het is gemakkelijk om al snel mee te gaan in het geheel, wat ook absoluut te danken is aan de hoofdpersoon, gespeeld door Ryan Reynolds. Hij is perfect gecast als grote naïeveling, die langzaam begint te begrijpen dat hij in een videospel leeft en dat hij geleeft wordt, in plaats van dat hij daadwerkelijk zelf leeft. Het is niet heel moeiljk om een personage te spelen die eigenlijk niets weet, maar het is wel moeilijk om dit op een manier te doen waarbij je zowel geloofwaardig als ook iemand bent waar het publiek zich mee kan- en belangrijker, ook meer zou willen identificeren. Reynolds slaagt hier meer dan prima in!

De film heeft ook een zeer plezierig tempo, waarbij het eigenlijk vrijwel geen tijd verspilt aan subplots. In plaats daarvan zorgt het dat het hoofdplot goed in elkaar zit, zonder te vervallen in al te veel voorspelbaarheid of elementen die we al vaker in komedies hebben gezien waarin de hoofdpersoon buiten zijn confortzonde wordt geplaatst. Het weet knap origineel te zijn, zonder overigens ooit briljant te worden. De film blijft hier toch iets te simplistisch door, al moet ik hier wel aan toevoegen dat de film er nog wel behoorlijk goed in slaagt om toch nog een bepaalde gelaagdheid in de film aan te brengen, waardoor sommige emoties goed weten te werken.

Visueel spektakel

Het blijft bovenal ook een visueel spektakel om naar te kijken natuurlijk. Als ik een schatting moet maken zou ik zeggen dat de film zich voor 83,8% in de virtuele wereld van Free City. Een wereld die er realistisch uitziet, maar waar uiteraard wel tal van onrealistisch dingen in gebeuren. Toch botst dit nooit met elkaar. De overdreven visuele aspecten en effecten in het algemeen werken goed voor de film en zijn ook erg knap gemaakt. Het is niet heel vaak dat je van een grote Hollywood film kunt zeggen dat je blij bent dat er veel geld voor uitgetrokken is en dat iedere dollar terug te zien is op het scherm, maar voor "Free Guy" is dat wel degelijk het geval.

Prima vermaak

De film kan eigenlijk vrij simpel worden samengevat als prima vermaak, dat zeer kundig en met veel respect is gemaakt. Het is ook duidelijk dat de acteurs veel plezier hadden, tijdens het maken van de film. Dit straalt ook zeker af op de film zelf. Zo is niet alleen Ryan Reynolds ook erg vermakelijk, maar ook Taika Waititi als de slechterik, die duidelijk carte blanche had gekregen.

Je hoeft nogrmaals ook absoluut geen gamer te zijn om te kunnen genieten van de film en alles goed te kunnen volgen, al zullen het wel met name wel de gamers gaan zijn die weg zullen lopen met deze film.

7/10