Filmrecensie: The Ice Age Adventures of Buck Wild (2022) Geregisseerd door John C. Donkin

Eigenlijk was ik toen ik 12 was al klaar met animatiefilms die niet veel verder komen dan luide geluiden, veel gespring en op en neer geren. Of dat anders is nu ik volwassen ben? Dat dacht ik dus mooi niet...

Meer een poging tot verder uitmelken

Ergens is deze film best een verrassing, in de zin van dat het 6 jaar na de laatste 'Ice Age' film is gemaakt. Mensen leken terecht ook wel wat klaar met de franchise die toch wel wat veel van hetzelfde werd na verloop van tijd en na het maken van 5(!) voorgande films. Ik kan echter niet echt zeggen dat deze film een poging is om de filmserie nieuw leven in te blazen. Van een reboot is namelijk duidelijk geen sprake en het is meer een vervolg/spin-off die dan ook vrij lastig te kijken is wanneer je geen van de voorgaande 'Ice Age' films gezien zou hebben. De personages worden niet opnieuw aan je voorgesteld en al helemaal niet de dynamiek tussen de verschilende personages.

Het is duidelijk een vervolg, bedoeld om de filmserie tot de laatste miezerige centen verder uit te melken, tot er niets meer aan te verdienen valt. Het doet dit ook zo goedkoop en simplistich mogelijk. Er is ditmaal duidelijk niet alleen bezuinigd op de stemmen-cast waarvan alle Simon Pegg is terugkeert, maar ook duidelijk op de animaties en erger nog: het verhaal en zijn creativiteit.

Zoutloos

Het lijkt vrij onmogelijk om je verveeld te voelen tijdens een film die nauwelijks 80 minuten kort is, maar dat is wel degelijk wat er gebeurt tijdens het kijken van "The Ice Age Adventures of Buck Wild".

Het gebeurt doordat de film je simpelweg op geen enkele manier weet te pakken. Het is niet eens verschrikkelijk slecht allemaal, maar wel enorm vlak en zoutloos. De personages die gevolgd worden zijn niet leuk of interessant genoeg neergezet en het verhaal heeft te weinig om het lijf waardoor het nog enigzins meeslepend zou kunnen worden.

Geen goed vermaak

Voor spanning of goede verrassingen hoef je deze film dan ook absoluut niet te kijken. Wel voor vermaak? Ook niet per se, hoewel ik ook echt wel geloof dat jonge kinderen zich alsnog prima vermaakt door deze film kunnen gaan voelen. Punt is dat het voornamelijk dingen zijn die je eerder al vaker- en beter uitgevoerd hebt zien worden in andere genrefilms.

Het verhaal blijft uiteindelijk te nietszeggend om ergens goed mee te kunnen werken. Geen van de emoties werkt zoals het zou moeten en het is voornamelijk teleurstellend hoe er niets 'groots' gaande lijkt te zijn. Er is geen groot gevaar of mysterie dat opgelost zou moeten worden, in een race tegen de klok. In plaats daarvan krijgen we een verhaal zonder echte boodschappen of doel. De film wordt ook niet echt geholpen door het feit dat de grote slechterik nauwelijks aanwezig is in de film, of dat tenmiste zo lijkt omdat hij nergens een dudelijke impact op lijkt te hebben. Niet op het verhaal, niet op de spanning en ook nauwelijks op het vermaak.

Kiest oninteressante personages

De 'Ice Age' film reeks heeft echt wel een groot aantal leuke personages voortgebracht, wat het dan ook wat bijzonder maakt dat deze film nauwelijks om deze bekende en geliefde personages draait. Het is dan ook meer een spin-off die om de buidelratten Crash en Eddie draait, die ik mij persoonlijk niet kan herinneren uit de voorgaande 'Ice Age' films. Probleem met de twee personages is ook dat ze er niet alleen identiek uitzien, maar ook exact dezelfde persoonlijkheid hebben. Ze uit elkaar kunnen houden is dan ook totaal onmogelijk, wat het al wat lastig maakt om ook goed met de hoofdpersonen mee te kunnen leven.

De andere personages die het daarnaast weet te introduceren lukt het ook niet om dingen alsnog wat interessanter en meeslepender te kunnen maken, wat opnieuw voornamelijk door het schrijfwerk komt.

Mag gerust overgeslagen worden

Geen film die ik absoluut haatte om te kijken, maar dat het leuk, vermakelijk of enigzins goed is kan ik toch ook echt niet zeggen. Te gemakzuchtig qua verhaal, personages, humor en animaties, wat "The Ice Age Adventures of Buck Wild" uiteindelijk dan ook een zeer gemakkelijk te vergeten film maakt, die je ook over zou mogen slaan.

5/10