Filmrecensie: Thirteen Lives (2022) Geregisseerd door Ron Howard

Ron Howard zal niet de boeken ingaan als een briljant regisseur, maar hopelijk en ook waarschijnlijk wel als één van de meest kundige. Een gewelidge Ron Howard film is net zo zelfzaam als een slechte.Het is echter wel iemand die altijd levert met zijn films, waar "Thriteen Lives" zeker geen uitzondering op vormt. Ik zou het zelfs één van zijn beste films sinds jaren willen noemen.

Geen gemakkelijk onderwerp

Het is echt niet gemakkelijk om een film die gebasseerd is op waargebeurde feiten te maken, al helemaal niet wanneer het over iets gaat wat vrij recentelijk is gebeurt. Mensen weten immers al exact wat er zal gaan gebeuren en hoe dingen uiteindelijk zullen eindigen. Zo zal het Thaise grot reddings verhaal nog bij veel mensen over de gehele wereld vers in het geheugen staan. Zie dan dingen maar eens interessant en effectief te houden om te kijken, zonder ook verder afbreuk te doen aan het waargebeurde verhaal.

In dat opzicht was Ron Howard werkelijk de beste regisseur voor dit project. Iemand die niet teveel probeert te doen met deze film, maar ook absoluut niet te weinig. Een perfecte combinatie tussen een meer realistisch drama en één die een echte filmische ervaring weet te zijn, qua meeslependheid en spanning.

Niet verwesterd

Deze film had ook gemakkelijk enorm verwesterd kunnen raken. Eén waarin de mannen uit het moderne Westen wel even de mensen uit het verre Oosten zouden komen helpen om de boel te redden. In zekere zin is dat natuurlijk ook exact wat er tijdens de echte reddeingsoperatie was gebeurt, maar deze film doet niet aan verafgoding van zijn helden. Wat nog fraaier aan de film is, is dat het ook met enorm veel respect voor de lokale bevolking is gemaakt. Het maakt duidelijk hoe iedere inspanning eraan had bijgedragen om de reddingsoperatie te laten verlopen en aflopen zoals uiteindelijk het geval was.

Een meer subtiele film

Het is verder ook een film die vrij subtiel blijft qua benadering. Het voelt nooit de drang om dingen dramatisch en spannender te maken dan nodig, of dan realistisch zou zijn geweest. Iets wat wel zeer gemakkelijk gekund zou hebben en waar veel andere Hollywood regisseurs ook ongetwijfeld voor gekozen zouden hebben. Nog een reden waarom ik enorm blij ben dat deze film in de kundige handen van Ron Howard lag.

In veel opzichten voelt het meer als een zeer realistische documentaire, waarbij weinig ruimte is voor verdere ontwikkelingen buiten zijn hoofdverhaallijn om. Zo leren we niet eens enorm goed zijn hoofdpersonages kennen, maar tegelijk ook wel. We leren ze kennen door de acties die ze uitvoering en de interacties die ze met elkaar hebben. Het helpt ook enorm dat de film vol zit met goede acteurs. Viggo Mortensen en Colin Farrell met namen, wie ook de twee acteurs die deze film voornamelijk weten te dragen. Maar de realistisch acteerprstaties van de Thaise acteurs mogen ook zeker niet vergeten worden, aangezien het iets is wat enorm aan de authenticiteit van de film weet bij te dragen.

Effectief en goed om te kijken

Het is ook een zeer goed geschoten film, die volledig op locatie gefilmd lijkt te zijn. Opnieuw iets wat enorm weet bij te dragen aan het realistische gevoel van de film.

Het slaagt er knap in om de film constant gaande te houden en het interessant en meeslepend te maken, ook al zal je zeer waarschijnlijk al weten wat er allemaal gaat gebeuren. Het is de opbouw en alle realistische benaderingen samen die "Thirteen Lives" een uiterste effectieve- en goed om te kijken genrefilm maken. Uiteindelijk wel net even iets te lang misschien, maar ik begrijp aan de andere kant ook goed dat het wat lastig is om dingen te schrappen of er doorheen te jagen, wanneer je met gebeurtenissen te maken hebt die ook daadwerkelijk echt zijn gebeurt.

Zeer knap gedaan

Een zeer knap gemaakte en effectieve film. Realistisch en met enorm veel respect voor zijn onderwerp en de lokale bevolkng gemaakt. Opnieuw een dikke pluim voor Ron Howard en consorten!

8/10